W piątek, 24 listopada, niderlandzka spółka Damen Shipyards Group poinformowała o podpisaniu umowy z Marynarką Wojenną Portugalii (Marinha Portuguesa) na zaprojektowanie, zbudowanie i wyposażenie wielozadaniowego okrętu z płaskim pokładem lotniczym o kryptonimie PMN (Plataforma Naval Multifuncional), który otrzyma nazwę NRP Don João II (A888).
Umowa została sygnowana w Muzeum Morskim (Museu de Marinha) w Lizbonie. Podpisali ją dyrektor ds. okrętów w Marinha Portuguesa, kadm. Jorge Piresa oraz dyrektor ds. sprzedaży w Damen Shipyards Group, Jan Wim Dekker. Umowa ma wartość 94,5 mln EUR, z czego 37,5 mln EUR pochodzi z funduszy unijnych.
Zamówienie odbywa się bowiem w ramach europejskiego procesu przetargowego i jest częściowo finansowane ze środków Unii Europejskiej i jej Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności (Recovery and Resilience Facility, RRF) będącego częścią NextGenerationEU (pakietu naprawy gospodarczej mającego na celu wsparcie państw członkowskich UE dotkniętych pandemią COVID-19). Plan zakupu okrętu ogłoszono 20 czerwca 2022, jednak nie został sfinalizowany z uwagi na brak środków unijnych. Kolejną próbę, tym razem zakończoną sukcesem, podjęto w lutym br.
Grafiki: Damen Shipyards Group
Damen Shipyards Group opracowała projekt wielozadaniowego okrętu z płaskim pokładem lotniczym o długości 107,6 m w oparciu o specyficzne wymagania portugalskiej marynarki wojennej. Powstały projekt to prawdziwie wielozadaniowa platforma, której główne zadania będą obejmują badania oceanograficzne, poszukiwania i ratownictwo morskie oraz pomoc w sytuacjach kryzysowych, a także operacje związane z bezpieczeństwem i wsparciem morskim. W tym celu okręt będzie przenosił bezzałogowe statki latające oraz śmigłowce. Załoga stała ma liczyć 48 oficerów i marynarzy oraz dodatkowo 45 pracowników naukowych.
Do celów badań oceanograficznych i monitoringu akwenów morskich, okręt zostanie wyposażony w laboratoria i pomieszczenia dla kadry naukowej. Jeśli chodzi o wsparcie morskie, okręt będzie miał wiele cech konstrukcyjnych umożliwiających takie operacje. Będzie to np. rampa rufowa dla bezzałogowych pojazdów podwodnych (UUV) i bezzałogowych pojazdów nawodnych (USV), a także płaski pokład lotniczy o wymiarach 94 x 11 metrów ze skocznią typu ski-jump oraz hangary dla bezzałogowych statków latających (UAV). Pod podkładem lotniczym znajdzie się pokład ładunkowy o powierzchni 650 m kw (np. 12 kontenerów TEU). Wstępny projekt zaprezentowano 14 lutego br., ale później uległ modyfikacjom (okręt został nieco powiększony).
Okręt nazwany zostanie na cześć portugalskiego króla Jana II Doskonałego, zwanego też Księciem Doskonałym, który sprawował władzę w latach 1481-1495. Ma zostać przekazany zamawiającemu w drugiej połowie 2026.