Rampy szturmowe od lat wykorzystywane są przez wojska specjalne zarówno w wojsku jak i przez jednostki wykorzystywane do zwalczania zagrożeń terrorystycznych. Tego typu rozwiązania wykorzystuje w Polsce m.in. Policja, JW GROM oraz Żandarmeria Wojskowa. Były one używane podczas zabezpieczenia wizyty papieża Franciszka w ramach operacji Przymierze w 2016. Obecnie do grona użytkowników dołączyli małopolscy policjanci (Platforma szturmowa dla krakowskiej Policji).
Policja kupiła platformę szturmową Concept C2, która została zabudowana na specjalnie dostosowanym pojeździe Toyota Hilux 2,5 D-4D 6A/T SR5 HiLoad
Zakupiona przez Policję rampa została zabudowana na głęboko zmodyfikowanym pojeździe Toyota Hilux 2,5 D-4D 6A/T SR5 HiLoad o napędzie 6×6. Platforma została zaprojektowana i zbudowana przez spółkę Concept z Bielska-Białej. Również w Concepcie przeprowadzono modyfikację pojazdu bazowego.
Rampa szturmowa Concept C2, z dwoma podnoszonymi niezależnie trapami pozwala na szybkie wkroczenie do trudno dostępnych obiektów. Na każdym trapie, w jego tylnej części znajdują się podnoszone, zintegrowane tarcze balistyczne. W trakcie szturmu na rampie może znajdować się do ośmiu funkcjonariuszy. Pod rampą zlokalizowany jest kontener do przewożenia wyposażenia szturmowego. Kabina pojazdu mieści dwie osoby, za przednimi fotelami znajduje się przedział techniczny z urządzeniami łączności, sygnalizacji itp. oraz wydzielone miejsce na wyposażenie indywidualne.
Bazowa półciężarówka jest mniejsza niż, wykorzystywane przez Policję, opancerzone pojazdy AMZ TUR IV
Zakup Toyoty Hilux był efektem współpracy pomiędzy strażakami a małopolskimi policyjnymi kontrterrorystami w ramach projektu Skuteczni razem – SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom terrorystycznym. Pojazd wykorzystywany jest przez Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Krakowie i Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą nr 6 Komendy Miejskiej Państwowej Staży Pożarnej w Krakowie, której specjalizacją jest ratownictwo chemiczno-ekologiczne.
Opis
Toyota Hilux 2,5 D-4D 6A/T SR5 HiLoad 6×6 z platformą (rampą) szturmową Concept typ C2 przeznaczony do realizacji działań pododdziałów kontrterrorystycznych Policji, w tym do desantu przez okna do budynków, do wejścia na dachy budynków, desantu na pokład statków powietrznych, pojazdów komunikacji publicznej itd. Pojazd umożliwia również pokonywanie ogrodzeń i murów o wysokości do ok. 6,5 metra, wyważanie bram, okien, przeprowadzenie akcji ratunkowych w studzienkach itd.
Maksymalna masa całkowita wynosi 5610 kg, długość po zabudowie to 6900 mm, wysokość transportowa 2600 mm natomiast szerokość wynosi 2450 mm
2-osobowa kabina, z przedziałem technicznym w części tylnej do przewożenia wyposażenia specjalnego i osobistego funkcjonariuszy, została wyposażona w 4 drzwi. Hilux ma zabudowany układ sygnalizacji pojazdu uprzywilejowanego i radiotelefon cyfrowy z modułem GPS. Za kabiną umieszczono kontener do przewożenia wyposażenia specjalnego w tym sprzętu wywarzającego, medycznego i osprzętu platformy.
Pojazd napędza silnik wysokoprężny turbodoładowany o mocy 110 kW (150 KM ) i momencie obrotowym 400 Nm połączony z 6-biegową skrzynią automatyczną. Układ napędowy 6×6 z rozłączanym napędem osi przedniej wyposażono w reduktor do jazdy w terenie, blokadę mechanizmów różnicowych osi tylnych i blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego osi tylnych / Zdjęcia: Polska Policja
Platforma szturmowa z dwoma pomostami szturmowymi odchylanymi w górę pod kątem ok. 30 stopni, oraz wysuwnymi trapami zakończonymi regulowanymi mostkami szturmowymi wyposażonymi w gniazda do montażu osprzętu dodatkowego w tym drabin, wysięgników do mocowania liny do szybkiego zjazdu (tzw. fast-rope) i sprzętu alpinistycznego, oraz innego wyposażenia specjalnego.
Platforma została wykonana ze stopów lekkich, za unoszenie pomostów i wysuwanie trapów odpowiada system hydrauliczny ze sterowaniem elektrycznym za pomocą sterownika w kabinie kierowcy i przewodowych sterowników wynośnych.