W piątek, 12 kwietnia 2024, do węgierskiej 59. Bazy Lotniczej Dezső Szentgyörgyi w Kecskemét w komitacie Bács-Kiskun przyleciał pierwszy z dwóch węgierskich samolotów transportowo-tankujących Embraer C-390 Millenium, gdzie pozostanie przez trzy tygodnie na testach.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Węgier
Wyprodukowany dla Węgier wojskowy samolot transportowy KC-390 będzie przebywał w bazie lotniczej Kecskemét od 12 kwietnia przez trzy tygodnie – zapowiedział minister obrony Węgier Kristóf Szalay-Bobrovniczky.
Minister obrony Węgier poinformował, że harmonogram testów – rozpoczęty po dziewiczym locie samolotu 8 lutego 2024 – wszedł w ostatnią fazę: testów naziemnych i w locie. Na obecnym etapie testów zostanie zabudowany i sprawdzony specjalny sprzęt komunikacyjny standardów NATO, a następnie samolot powróci do Brazylii, aby dokończyć zabudowę. Minister dodał, że na razie samolot nie lata z węgierskimi znakami rejestracyjnymi. Oficjalne przekazanie i zarejestrowanie na Węgrzech mają nastąpić jesienią (Pierwszy węgierski Embraer C-390 Millenium oblatany).
Ministerstwo obrony Węgier zamówiło oba samoloty 17 listopada 2020 w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 w wariancie transportowo-tankującym KC-390 dla wojsk lotniczych (Magyar Légierő). Montaż końcowy pierwszego z nich rozpoczęto 11 listopada 2021. Węgierskie egzemplarze będą pierwszymi z dotychczas wyprodukowanych C-390 wyposażonymi w oddział intensywnej terapii przeznaczonymi do wykonywania misji humanitarnych.
Ponadto, będą realizować zadania z zakresu transportu dużych ładunków i ich zrzutu, transportu żołnierzy, prowadzenia operacji spadochronowych, ewakuacji medycznej rannych w ciężkim stanie oraz innych zadań realizowanych na rzecz sił zbrojnych i innych służb publicznych.
Samoloty zostaną wyposażone w zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami i sondami do tankowania (przede wszystkim 14 węgierskich samolotów wielozadaniowych Saab JAS 39C/D Gripen z Eskadry Myśliwskiej Puma z 59. bazy lotniczej Dezső Szentgyörgyi. C-390 również same będą mogły pobierać paliwo z innej latającej cysterny.
Informacje o zainteresowaniu Węgrów brazylijskimi samolotami pojawiły się 16 sierpnia 2019, kiedy ujawniono, że w styczniu tego samego roku, podczas wizyty węgierskiego premiera Viktora Orbána w Brazylii, przeprowadzono pierwsze rozmowy w sprawie zakupu C-390.
Wdrożenie C-390 pozwoli węgierskim wojskom lotniczych na wypełnienie luki, jak powstała we flocie wskutek wycofania z linii 11 samolotów An-26 z eskadry transportowej Teve, stacjonującej w 59. Bazie Lotniczej Dezső Szentgyörgyi w Kecskemét w komitacie Bács-Kiskun. Węgry dysponują obecnie jedynie dwoma wydzierżawionymi od Airbusa samolotami pasażersko-transportowymi A319 (Embraer C-390 Millenium do zadań specjalnych, C-390 Millenium dla brazylijskiej poczty?).
🇭🇺 The first Hungarian KC-390 military transport aircraft has landed in Hungary, announced Zsolt Kutnyánszky, State Secretary for Defense Policy, at Kecskemét.
🌟 This acquisition marks a significant phase in modernizing the Hungarian Air Force. The aircraft is part of a larger… pic.twitter.com/fz1ftVfl48
— Zoltan Kovacs (@zoltanspox) April 12, 2024