18 kwietnia br. Główny Zarząd Wywiadu Ministerstwa Obrony Ukrainy (HUR MO) zaprezentował w pełnej krasie śmigłowiec wielozadaniowy Lockheed Martin/Sikorsky UH-60A Black Hawk, ujawniony po raz pierwszy 21 lutego br.
Maestro
W ostatnich dniach, w jednym z rejonów frontu, jednostki sił specjalnych Głównego Zarządu Wywiadu brały udział w regularnych szkoleniach dotyczących współpracy z wielozadaniowym śmigłowcem Black Hawk, czytamy w komunikacie prasowym HUR MO. Siły specjalne ćwiczyły lądowanie grup bojowych na polu walki, ewakuację personelu, zjazdy na linie, a także loty nocne – dodano.
Opublikowane nagranie wideo ukazuje rzeczony UH-60A i jego załogę, wraz ze żołnierzami jednostki specjalnej HUR MO, ćwiczących techniki lądowania i ekstrakcji, w tym zjazdy na linie w zawisie.
Mając doświadczenie w pilotowaniu Mi-8 i Mi-24, polecieliśmy na Black Hawk pierwszego dnia, w którym go otrzymaliśmy. Po prostu usiedliśmy i wykonaliśmy lot – informuje dalej HUR MO, powołując się na pilota śmigłowca o pseudonimie Maestro, jest pierwszym Ukraińcem wyszkolonym do pilotowania UH-60A.
Zgodnie z relacją Iana Pannella z amerykańskiej telewizji ABC News z 14 kwietnia br., Maestro miał porównać pilotaż UH-60A do śmigłowców postsowieckich, jak kierowanie samochodem marki Maserati do ciężarówki.
Wiropłat pochodzi z zasobów amerykańskiej spółki Ace Aeronautics z siedzibą w Arlington w stanie Teksas, od której został odkupiony i dostosowany do wymogów HUR MO przez spółkę (wynika to z charakterystycznego malowania: niebieskich pasów wzdłuż kadłuba).
Otrzymał dodatkowo dwa pionowe pasy identyfikacyjne w kolorze białym w części ogonowej, a także barwy flagi ukraińskiej na drzwiach bocznych i emblemat wojsk lotniczych Ukrainy na gondolach silników. Na drzwiach kabiny pilotów umieszczono napis Maestro, a na nosie emblemat HUR MO i numer 0420.
Niemniej śmigłowiec nadal ma cywilny numer rejestracyjny N60FW i zgodnie z bazą danych Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) jego aktualny status to Sold to Ukraine (sprzedany do Ukrainy). W przeciwieństwie do UH-60M, jest to jednak nadal śmigłowiec cywilny, pozbawiony zdublowanych systemów sterowania czy systemów samoobrony (5000. dostarczonych śmigłowców H-60/S-70 Black Hawk).
UH-60A jest drugim zachodnim typem śmigłowca, użytkowanym przez siły ukraińskie od wybuchu wojny pełnoskalowej 24 lutego 2022, zaraz po trzech eks-brytyjskich Westland WS-61 Sea King.
Wcześniej trafiały w ramach zachodniej pomocy śmigłowce postsowieckie lub rosyjskich typów już znanych ukraińskich pilotom: czeskie Mi-35 i Mi-17 (publicznie wiadomo o co najmniej 2 przekazanych szturmowych Mi-35 o nr seryjnych 3370 i 7353; w maju ub. r. była też mowa o możliwości dostarczenia transportowych Mi-17), łotewskie Mi-8 i Mi-2 (po 2 egz.), słowackie Mi-17 i Mi-2 (odpowiednio 4 i 1 egz.), portugalskie Ka-32 do zadań gaśniczych (6 egz.) oraz amerykańskie Mi-17 (20 egz., pierwotnie przeznaczonych dla Afganistanu). Należy podkreślić, że są to jedynie znane, upublicznione informacje przez zainteresowane rządy (Ukraina odebrała kolejne H125, Przedstawiciele MSW Ukrainy zginęli w katastrofie Super Pumy).
10 lutego br. pojawiła się informacja o możliwości przekazania przez Irak wszystkich śmigłowców Mi-171 w zamian za wiropłaty amerykańskie (mowa o nawet 41 egz.).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.