29 kwietnia szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o zrealizowaniu dostawy siłom zbrojnym Zjednoczonych Emiratów Arabskich pierwszego z trzech samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia (Airborne Early Warning and Control, AEW&C) typu GlobalEye.

GlobalEye już 17 listopada 2019 już w barwach wojsk lotniczych ZEA przyleciał na targi Dubai Air Show, gdzie był elementem wystawy statycznej / Zdjęcie: Saab Defence and Security

GlobalEye już 17 listopada 2019 już w barwach wojsk lotniczych ZEA przyleciał na targi Dubai Air Show, gdzie był elementem wystawy statycznej / Zdjęcie: Saab Defence and Security

 

Zjednoczone Emiraty Arabskie złożyły zamówienie na dwa samoloty GlobalEye w listopadzie 2015 podczas targów Dubai Air Show. Ich koszt oszacowano na 1,27 mld USD (5,31 mld zł). Trzeci egzemplarz został zamówiony w lutym 2017 za dodatkowe 238 mln USD (995 mln zł). Kontrofertami dla szwedzkiej konstrukcji były Northrop Grumman E-2D Hawkeye i Boeing E-737.

Nie jest wykluczone, że ZEA zamówią jeszcze dwa kolejne samoloty tego typu. Taka deklaracja, wraz z chęcią zamówienia kolejnych trzech wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT (brane pod uwagę są też Boeing KC-46A Pegasus), padła podczas targów Dubai Air Show w 2019 (ZEA zainteresowane KC-46A, 2019-06-01).

Samoloty GlobalEye wejdą w skład wielozadaniowego systemu powietrznej obserwacji (Swing Role Surveillance System, SRSS) i będą realizować misje poszukiwawczo-ratownicze (Search and Rescue, SAR), ochrony granic państwowych, jak i misji wojskowych wsparcia działań bojowych w zakresie rozpoznania i dowodzenia. Budowę naziemnego komponentu systemu SRSS rozpoczęto w 2019. GlobalEye przejmą zadania dwóch samolotów Saab 340 AEW&C, wyposażonych w radar dookólny Erieye.

Prezentacja pierwszego samolotu nastąpiła 23 lutego, a oblot 14 marca 2018. Z kolei 3 stycznia 2019 oblatano drugi zamówiony przez ZEA egzemplarz. Trzeci samolot wzbił się w powietrze 30 sierpnia 2019. Samoloty pozostają na terytorium Szwecji, gdzie trwa szkolenie personelu latającego i naziemnego. Nieoficjalnie, dostarczony egzemplarz jest drugim oblatanym z tymczasową rejestracją SE-RMZ i miał być używany do prób wyposażenia. W ZEA przejdzie próby odbiorcze (Oblot drugiego GlobalEye dla ZEA, 2019-01-04;  Saab GlobalEye oblatany, 2018-03-15; Debiut Saab GlobalEye, 2018-02-25).

4 lutego 2020 Saab ujawnił, że zaoferował GlobalEye wojskom lotniczym Finlandii (Suomen Ilmavoimat) w ramach programu HX, jako uzupełnienie samolotów wielozadaniowych JAS 39E/F Gripen. Samoloty były testowane w Finlandii od 30 stycznia do 6 lutego. Decyzja o ewentualnym wyborze oferty ma nastąpić w 2021. Saab chce zaoferować GlobalEye także Szwecji i Korei Południowej, proponując także możliwość zastosowania płatowca nowego samolotu biznesowego Global 6000 (GlobalEye oferowany Finlandii, 2020-02-07).

Opis
Konstrukcję samolotu oparto na cywilnym samolocie biznesowym Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range) o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.

Pozostałe wyposażenie to radar Leonardo Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowice optoelektroniczne, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.