W poniedziałek, 23 września 2024, amerykańska agencja DCMA (Defense Contract Management Agency), działająca przy Departamencie Obrony USA, poinformowała o formalnym przekazaniu Marynarce Wojennej Republiki Korei (Daehan-minguk Haegun) pierwszego z 12 zamówionych wielozadaniowych śmigłowców morskich Lockheed Martin/Sikorsky MH-60R Seahawk (Pierwsze trzy koreańskie P-8K Poseidon już w kraju).
DCMA zapewniła, że produkcja samolotu została przeprowadzona zgodnie z rygorystycznymi standardami, powiedział porucznik US Navy Austin Schumacher, szef operacji lotniczych i oficer bezpieczeństwa lotniczego w DCMA Sikorsky Aircraft Owego (Boje sonarowe dla indyjskich MH-60R Seahawk).
Zespół programów lotniczych APT DCMA tutaj w Owego ma bardzo silne relacje robocze z wykonawcą, więc możemy sobie ufać, że ten śmigłowiec może zostać bezpiecznie zmontowany i dostarczony, dodał Schumacher (Pierwsi norwescy piloci ukończyli szkolenie na MH-60R Seahawk).
APT prowadzi nadzór nad wszystkimi procesami wykonawcy, w tym wszystkimi kontraktami procedurą sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) i kontraktami MH-60R dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) (Pierwsze trzy greckie MH-60R zakończyły testy w locie).
Każdy kontrakt FMS będzie miał unikalne modyfikacje i specyfikacje, powiedział Schumacher. Załoga tutaj jest pierwszą rządową załogą, która lata nowo wyprodukowanym śmigłowcem, więc kluczowe jest, aby załoga rozumiała niuanse każdego zamówienia FMS i przewidywała, jak może to wpłynąć na wydajność.
Korea Południowa zażądała konkretnych modyfikacji śmigłowców, którymi zajęła się APT i załoga realizująca loty akceptacyjne ze strony Departamentu Obrony USA (Testy systemu walki radioelektronicznej AOEW na MH-60R Seahawk).
Piloci i załoga US Navy przydzieleni do DCMA muszą rozumieć unikalne różnice w każdym śmigłowcu eksportowym i jak może to wpłynąć na operacje lotnicze lub testowanie sprzętu, powiedział kpt. Matt Noble, dowódca w Lockheed Martin DCMA Owego. Bez tego zrozumienia nie byliby w stanie przeprowadzić kompleksowego procesu trzech lotów (testowych), które zapewniają, że śmigłowiec spełnia specyfikacje i jest gotowy do ostatecznej dostawy (Produkcja MH-60R Seahawk dla Norwegii).
Trzy loty testowe to około od 4 do 5 godzin nalotu na jeden śmigłowiec.
Nadzór APT nad kontraktem ma kluczowe znaczenie dla dalszego bezpiecznego działania w Owego, powiedział Noble. Odpowiednie planowanie i zaangażowanie personelu APT i zespołu ds. jakości, a także koordynacja ze strony załogi lotniczej, doprowadziły do ukończenia śmigłowca i udanych lotów przed dostawą międzynarodową. APT zapewniło, że bezpieczeństwo i jakość nadal są głównymi problemami, a nie szybkość dostawy (Produkcja MH-60R Seahawk dla Hiszpanii).
MH-60R dla Korei Południowej
Rząd w Seulu otrzymał zgodę na zakup amerykańskich śmigłowców morskich z przeznaczeniem do zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych wraz z wyposażeniem i uzbrojeniem 7 sierpnia 2019 za maksymalnie 800 mln USD (budżet zamówienia wynosił 840 mln USD). Ofertę wybrano ostatecznie 15 grudnia 2020, ale nie poinformowano kiedy zawarto stosowną umowę międzyrządową.
12 kwietnia 2021 amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 447 230 778 USD (1,7 mld zł) ze spółką Lockheed Martin na produkcję tychże wiropłatów z dostawami od 2024.
Koreański pakiet uzbrojenia dla MH-60R jest skromny i obejmuje jedynie cztery 7,62-mm karabiny maszynowe FN M240D i cztery 12,7-mm karabiny maszynowe FN M3M (GAU-21).
MH-60R zostały zakupione w ramach drugiego etapu programu pk. Korea Maritime Operational Helicopter. W pierwszym etapie programu, w 2016, zamówiono osiem śmigłowców Leonardo AW159 Wildcat za równowartość 567 mln USD. Zostały one wyposażone w izraelskie przeciwpancerne pociski kierowane Rafael ADS Spike NLOS i radary dookólne Seaspray 7400E. Później rozważano dokupienie włoskich wiropłatów, ale zdecydowano się na międzynarodowy przetarg w którym wygrała oferta amerykańska.
29 grudnia 2023, odbyło się 158. posiedzenie komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działającego przy urzędzie zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), na którym podjęto decyzję o sfinansowaniu trzeciego etapu programu Korea Maritime Operational Helicopter. Według doniesień agencji prasowej Yonhap, kandydatami w trzecim etapie są ponownie MH-60R, ale także europejskie NH Industries NH90 (prawdopodobnie w wersji NFH – NATO Frigate Helicopter), które zaoferuje Airbus Helicopters. Wdrożenie kolejnych śmigłowców pozwoli na całkowite wycofanie 23 Westland Lynx Mk 99/99A.
8 marca 2024 USA wydały zgodę na sprzedaż pakietu wsparcia eksploatacji dotychczas zamówionych MH-60R za równowartość maksymalnie 350 mln USD.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.