Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy niemiecki Airbus H145M z nowej partii oblatany

Europejska spółka Airbus Helicopters oblatała pierwszy z maksymalnie 82 lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M dla Niemiec, które posłużą do skonfigurowania lekkich śmigłowców szturmowych o kryptonimie LKH.

W piątek, 27 września 2024, europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała w mediach społecznościowych o oblocie pierwszego z maksymalnie 82 lekkich śmigłowców wielozadaniowych dla sił zbrojnych Republiki Federalnej Niemiec, które posłużą do skonfigurowania lekkich śmigłowców szturmowych o kryptonimie LKH (Leichter Kampfhubschrauber).

Zdjęcia: Airbus Helicopters

Śmigłowiec został oblatany przez załogę fabryczną z ośrodka produkcyjnego Airbus Helicopters Deutschland GmbH w Donauwörth w Bawarii. W tym samym czasie pierwsi piloci niemieckich wojsk lądowych (Heer) rozpoczęli szkolenia na ten typ.

Przypomnijmy, że 14 grudnia 2023 Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) informował, że dzień wcześniej Komitet Budżetowy Bundestagu zatwierdził sfinansowanie zakupu 62 śmigłowców w ramach zamówienia podstawowego i 20 w ramach opcji jako rozwiązania pomostowego w celu zastąpienia 53 szturmowych wiropłatów Eurocopter EC665 Tiger UHT (Unterstützungshubschrauber). Dostawy zaplanowano na lata 2024-2028.

Umowa przewiduje dostawę części zamiennych, ośmiu egzemplarzy symulatorów szkoleniowych, szkolenie personelu latającego i technicznego, a także szeroki pakiet usług w zakresie eksploatacji śmigłowców przez okres pierwszych siedmiu lat.

Śmigłowce zostaną wyposażone w elektroniczne systemy samoobrony, ochronę balistyczną lub dodatkowe wyposażenie do użytku w środowisku morskim oraz wyposażenie rozpoznawcze w postaci czujników optoelektronicznych. Umożliwią one załogom latanie w dzień i w nocy.

Śmigłowce trafią do Międzynarodowego Centrum Szkolenia Śmigłowców w Bückeburgu (Internationale Hubschrauberausbildungszentrum), a także jednostek liniowych w Niederstetten, Fritzlar i Faßbergu oraz Laupheim.

Pierwsze postulaty aby zastąpić problematyczne Tigery lekkimi H145M uzbrojonymi w przeciwpancerne pociski kierowane (prawdopodobnie Spike LR2/ER2) i pociski powietrze-powietrze do samoobrony (Stinger), pochodzące z wewnętrznych dokumentów Federalnego Ministerstwa Obrony pojawiły się w prasie 20 marca 2023. Zwolennikiem zakupu był sekretarz ds. uzbrojenia w resorcie obrony Benedikt Zimmer, który argumentował, że ten typ jest już użytkowany.

Od 2015 Bundeswehra jest użytkownikiem 15 zmilitaryzowanych H145M LUH SOF, pełniących rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych Kommando Spezialkräfte (KSK), dzięki systemowi uzbrojenia HForce. 13 grudnia 2018 zamówiono 7 śmigłowców w wersji transportowej i poszukiwawczo-ratowniczej H145 LUH SAR (Light Utility Helicopter Search and Rescue), których dostawy rozpoczęły się niemal równo rok później.

Co ciekawe, przed decyzją o wdrożeniu LKH był plan zamówienia 64 H145M. 26 lutego 2020 informowano, że z tej puli 48 miałoby trafić do wojsk lądowych, w tym 24 do szkoleń w miejsce 13 H135 P2+ i drugie 24 do wsparcia ogniowego w ramach trzech pułków lotniczych jako LUH Streitkrafte i służyć do bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych, łącznikowych, transportu lub ewakuacji medycznej. Pozostałymi, tj. 16 śmigłowcami miałyby podzielić się ze sobą wojska lotnicze i marynarka wojenna.

H145M to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zapewniający możliwość realizacji szerokiej gamy misji. Na całym świecie wiropłaty z rodziny H145 dostarczone w liczbie ponad 1600 egzemplarzy wylatały dotychczas 7,6 miliona godzin. Śmigłowce te są używany przez wojska lądowe, siły powietrzne i organy ścigania na całym świecie w najbardziej wymagających misjach. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC). Posiada cyfrową awionikę Helionix, która w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami zarządzania danymi lotu oraz wydajnym czteroosiowym autopilotem, znacząco redukują obciążenie pilota podczas realizacji misji. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.

W ostatnich latach na zakup H145M zdecydowały się Luksemburg, Ekwador, Serbia, Tajlandia, Węgry, BruneiBelgia. Airbus Helicopters jest jednym z chętnych podmiotów w konsultacjach rynkowych Agencji Uzbrojenia w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, złożonego z 24 śmigłowców.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

SAC_C-17_in_Romania

2023-12-23
X