19 września koncern Lockheed Martin poinformował, że do francuskiej 123. bazy lotniczej Orléans – Bricy w departamencie Loiret, gdzie stacjonuje 2/61 Eskadra Transportowa Franche-Comté wojsk lotniczych (Armée de l’Air), przyleciał pierwszy z dwóch zamówionych powietrznych tankowców KC-130J Super Hercules. Jest to także pierwszy samolot we francuskich siłach zbrojny zdolny do tankowania w locie śmigłowców H225M Caracal, zwiększając ich promień działania podczas realizacji operacji wojsk specjalnych (Francja dokupuje Caracala, 2019-06-15).
Francja zamówiła dwa tankowce KC-130J i dwa transportowce C-130J-30, z których pierwszy dostarczono pod koniec grudnia 2017. Drugi KC-130J zostanie przekazany w 2020. Samoloty uzupełnią 14 już użytkowanych transportowych C-130H Hercules, które mają od 27 do 43 lat / Zdjęcie: Lockheed Martin
W czasie ceremonii powitania KC-130J o nr seryjnym 5874 (otrzyma także nr boczny 61-PQ) minister sił zbrojnych Florence Parly podkreśliła, że do tej pory Francja była zależna w zakresie tankowania śmigłowców od sojuszników, w szczególności od USA, podczas operacji zagranicznych. Odebrany egzemplarz został oblatany kilka miesięcy temu w zakładach Lockheed Martin w Marietta w stanie Georgia. Francja jest 17. użytkownikiem zmodernizowanych Herculesów (Francja odebrała pierwszego Phénixa, 2018-09-28).
Francja otrzymała zgodę Departamentu Stanu USA na zakup tankowców wraz z dwoma samolotami transportowymi C-130J-30 Super Hercules 11 listopada 2015, a umowa pomiędzy Lockheed Martin a Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) została zawarta w styczniu 2016 (Francja zainteresowana Chinookami, 2019-07-15).
Samoloty transportowe będą użytkowane wspólnie z Niemcami, w ramach tworzonej w bazie lotniczej Évreux w Normandii ponadnarodowej eskadry. Eskadra ma docelowo składać się z czterech francuskich oraz sześciu niemieckich C-130J-30 Super Hercules. Wstępna gotowość operacyjna zostanie osiągnięta w 2021, gdy rozpoczną się międzynarodowe szkolenia, a pełna trzy lata później (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec, 2018-05-09).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.