15 sierpnia br. służba prasowa amerykańskiej bazy lotniczej Edwards w Kalifornii poinformowała, że 1 sierpnia trafił do niej pierwszy z sześciu fabrycznie nowych samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning, które będą służyć do testowania konfiguracji Block 4 i wyposażenia Technical Refresh 3 (TR3) (Lockheed Martin z umową produkcyjną na 15. partię F-35).
Do bazy lotniczej Edwards w Kalifornii trafił pierwszy z sześciu fabrycznie nowych samolotów F-35A Lightning, które będą służyć do testowania konfiguracji Block 4 i wyposażenia Technical Refresh 3
Egzemplarz F-35A o numerze taktycznym 338 został przydzielony do 461. Eskadry Deadly Jesters 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF oraz będzie wykorzystywany przez zespół testowy z F-35 Lightning II Integrated Test Force. Dostawy pozostałych pięciu samolotów zostaną zrealizowane w najbliższych latach (Lockheed Martin opracuje nowy wariant F-35).
461. (Eskadra) potrzebuje samolotów. Nasze skomplikowane misje testowe wymagają czterech samolotów testowych, aby w pełni ocenić systemy walki F-35 – powiedział ppłk Jonathan Bearce, rezerwista sił powietrznych z 370. Eskadry Doświadczalnej, który obecnie służy w 461. Eskadrze Doświadczalnej.
461. Eskadra Doświadczalna jest wiodącym pododdziałem testowym Departamentu Obrony w zakresie czujników, uzbrojenia i oprogramowania dla wszystkich trzech wariantów samolotów F-35. Zespół był odpowiedzialny za każdy poprzedni projekt testowy, który wprowadził nowe możliwości dla samolotów F-35 wszystkich użytkowników w USA i za granicą.
F-35 jest modernizowany z konfiguracji Tech Refresh 2 do konfiguracji Tech Refresh 3. Ale wciąż rozwijamy możliwości obu konfiguracji na następne kilka lat. Testerzy muszą ocenić te możliwości za pomocą formacji czterech samolotów w każdej konfiguracji, co zwiększy naszą całkowitą wielkość floty – wyjaśnił ppłk Bearce.
Modernizacje oprogramowania i wyposażenia mają na celu zwiększenie możliwości F-35 Lightning II w zakresie przeżywalności na polu walki.
Twój iPhone jest cały czas aktualizowany, to jest coś takiego dla F-35 – powiedział Bearce. F-35 zyskuje większą moc obliczeniową, dzięki czemu może otrzymać nowe możliwości, a także przyszłe uzbrojenie, kiedy tylko ich potrzebujemy.
Opracowane ulepszenia w ramach konfiguracji Block 4 i wyposażenia Technical Refresh 3 przyniosą korzyści dla 826 samolotów F-35 w USAF (w wersji F-35A), USMC (F-35B i F-35C) i US Navy (F-35C), a także dla ośmiu państw partnerskich w programie F-35 (łącznie 15 państw uczestniczących w programie F-35).
Fabrycznie nowe samoloty F-35 Block 4 z wyposażeniem Tech Refresh 3 będą schodzić z linii montażowej począwszy od lata 2023. Jak informuje służba prasowa bazy w Edwards, 461. Eskadra Doświadczalna „Deadly Jesters” wykorzysta swoją powiększoną flotę testową, aby od samego początku zapewnić, że najnowsze F-35 TR3 Block 4 będą gotowe do operacji. Warto jednak nadmienić, że mimo entuzjazmu, program modernizacji TR3 Block 4 rozpoczął się w październiku 2018 i obecnie notuje kolejne opóźnienia oraz wzrost kosztów (F-35: Program ODIN zastopowany).
Wśród użytkowników wersji F-35A TR3 Block 4 będą Siły Powietrzne RP, które otrzymają łącznie 32 egzemplarze pochodzące począwszy od 16. serii produkcyjnej (małoseryjnej; LRIP) z pierwszymi dostawami od 2024. Do Polski mają trafić na przełomie 2024 i 2025. Pierwsza eskadra zostanie sformowana w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Druga eskadra zostanie skompletowana w 2030. Miejsce jej stacjonowania nie zostało jeszcze ujawnione. W Polsce powstanie Zintegrowane Centrum Szkoleniowe, gdzie znajdzie się osiem pełnych symulatorów misji (Full Mission Simulator) (Czwarta transza funduszy na polskie F-35A).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.