7 maja służba prasowa czeskich sił zbrojnych (Armáda České republiky, AČR) poinformowała, że delegacja z dowódcą wojsk lotniczych (Vzdušné síly) gen. Petrem Mikulenką na czele odebrała w hiszpańskiej Sewilli pierwszy z dwóch zamówionych 16 grudnia 2019 lekkich samolotów transportowych Airbus C295MW (Więcej C295 dla Czech).
Przedstawiciele czeskich sił zbrojnych odebrały w Hiszpanii pierwszy z dwóch zamówionych lekkich samolotów transportowych Airbus C295MW.
W skład delegacji weszli również płk Martin Nezbeda, dowódca 24. Bazy Transportu Powietrznego im. Tomáša Garrigue Masaryka na lotnisku Praha-Kbely oraz przedstawiciele zespołu projektowego dotyczącego zakupu tych samolotów w sekcji uzbrojenia i zakupów ministerstwa obrony. Oficjalny akt przejęcia samolotu podpisano w hiszpańskiej siedzibie europejskiej spółki Airbus Defence and Space. Przez kilka następnych dni będzie kontynuowany odbiór, a także przekwalifikowanie pilotów na nowe samoloty (Zdalnie sterowany system misji FITS w C295).
Gen. Petr Mikulenka powiedział:
Modernizacja naszego lotnictwa transportowego i taktycznego jest kluczem do wypełniania obecnych i przyszłych zadań sił zbrojnych. Dziś wojska lotnicze aktualizują swoją flotę po zeszłorocznym wycofaniu dwóch samolotów Jak-40. Dwa samoloty C295MW, które wzmocnią możliwości 24. Bazy Transportu Powietrznego, tym samym w pełni wpisują się w plany modernizacyjne sił zbrojnych. Życzę załodze i obsłudze naziemnej wielu bezpiecznych lotów i nowych zadań.
Delegacja czeska dokonała przeglądu linii produkcyjnej samolotów C295 oraz nowego egzemplarza z czeskimi insygniami i numerem rejestracyjnym 0481. W zakładach w Sewilli będą też modernizowane do równoważnego standardu cztery czeskie C295M – jeden z nich już przyleciał do Hiszpanii. Pod koniec przyszłego roku wszystkie sześć samolotów będzie w tej samej konfiguracji C295MW. Umowa na zakup dwóch C295MW i modernizację czterech C295M miała wartość niecałych 2 mld CZK (355,1 mln zł) – maksymalny budżet zamówienia jaki miał do dyspozycji czeski resort obrony wynosił 2,4 mld CZK (426,11 mln zł) (Wsparcie logistyczne egipskich C295).
Po przeszkoleniu personelu latającego i naziemnego w zakresie nowych i zmodernizowanych systemów samolot przejdzie testy odbiorcze w celu zweryfikowania wszystkich deklarowanych możliwości, osiągów i parametrów. Przeszkolony personel lotniczy poleci do Czech nowym samolotem 17 maja. Przejęcie drugiego samolotu planowane jest na koniec czerwca 2021 br. Dwa samoloty Jak-40 zostały wycofane 2 września 2020 po 21 latach służby operacyjnej (Kolejny Airbus C295 dla Mali).
Wariant C295MW charakteryzują się przede wszystkim ulepszonymi silnikami i wingletami. Zmodernizowane C295M otrzymają z kolei nowe systemy łączności i awionikę / Zdjęcia: AČR
Co ciekawe, 40% struktur czeskich C295MW powstało w warszawskich zakładach PZL Okęcie, które należą do spółki Airbus Poland. Znajduje się tam również Centrum Serwisowe, z którego będą te samoloty korzystać (Nowy prezes Airbus Poland, Modernizacja polskich C295M).
Warto dodać na koniec, że czeski potencjał transportowy, ale i zdolności tankowania w locie zostaną wzmocnione przez samoloty Airbus A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport). 24 października 2019 Czechy dołączyły do konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet) i wspólnie z Belgią, Holandią, Luksemburgiem, Niemcami i Norwegią będą eksploatować dziewięć samolotów tego typu. Czeskich wojskom lotniczym będzie przysługiwać 100 godzin nalotu rocznie (Dodatkowy A330 MRTT dla NATO MMF, Czechy w programie NATO MMF).