16 kwietnia studenci Lotniczej Akademii Wojskowej (LAW) z Dęblina rozpoczęli pierwsze loty na samolotach szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Praktyczne szkolenie podchorążych piątego roku LAW jest elementem Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer) na nowych samolotach Sił Powietrznych.
Po pomyślnym zakończeniu szkolenia w listopadzie 2019, podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej będą mogli rozpocząć szkolenia na dwumiejscowych F-16D
Wytypowana do lotów grupa czterech studentów rozpoczęła szkolenie naziemne w połowie marca 2019. Zostali wybrani na podstawie rankingu obejmującego m.in. umiejętności pilotażu na samolotach treningowych PZL-130 Orlik, stan zdrowia czy zdolności językowe. Wybrano najbardziej rokujących podchorążych dla których prawdopodobieństwo ukończenia szkolenia jest najwyższe. Podczas siedmiogodzinnych szkoleń studenci poznali możliwości samolotów M-346, procedury wykonywania lotów, uwarunkowania komunikacji radiowej czy charakterystykę lotniska.
Pierwsza grupa szkoleniowa liczy czterech podchorążych piątego roku Lotniczej Akademii Wojskowej z Dęblina / Zdjęcia: 41. Baza Lotnictwa Szkolnego
Następnie rozpoczęli szkolenie na zestawach symulatorów lotu typu FMS (Full Mission Simulators) i FTD (Flight Training Devices), dostarczonych w ubiegłym roku przez izraelską spółkę Elbit do Ośrodka Szkolenia Symulatorowego w Dęblinie. Studenci przećwiczyli wszystkie czynności związane z lotem: od uruchomienia silników i wszystkich systemów pokładowych, zachowania w sytuacjach awaryjnych, aż po podstawy wykonania danej misji (Elbit dostarczył symulatory Bielików, 2018-11-20).
Każdy ze studentów wykona lot zapoznawczy, a podczas szkolenia praktycznego będzie musiał zdobyć umiejętności pilotowania samolotu odrzutowego w lotach z widocznością oraz według wskazań przyrządów. Szkolenie zostanie zakończone w listopadzie 2019. Program szkoleniowy był przygotowywany przez czternastu instruktorów z 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego od kilku lat na bazie doświadczeń zdobytych podczas szkoleń m.in. we Włoszech. W najbliższym czasie program szkolenia będzie weryfikowany. Na potrzeby wdrożenia treningu M-346 zmieniono również proces szkolenia na PZL-130.
Wdrażanie M-346 pozwoli na zmniejszenie liczby lotów szkolno-treningowych na samolotach F-16D Block 52+. W przyszłości skróci to czas przygotowania pilotów do realizacji zadań bojowych. Dzięki temu szkolenie ma być efektywniejsze i tańsze. W 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego stacjonuje osiem samolotów M-346, a do końca października 2022 w składzie Sił Powietrznych ma znaleźć się łącznie 16 samolotów. Dzięki temu będzie możliwe szkolenie 10-12 podchorążych rocznie, którzy następnie przez trzy lata będą szkolić się na F-16 (Kolejne cztery Bieliki dla Sił Powietrznych, 2018-12-14).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.