20 lipca br. amerykańska spółka Northrop Grumman zaprezentowała pierwszą kabinę stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC (Engagement Operations Center) na potrzeby Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS) do polskiego programu obrony powietrznej średniego zasięgu o kryptonimie Wisła (dwóch baterii systemu IBCS/Patriot w ramach pierwszej fazy).
Pierwsza kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC na potrzeby Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS do polskiego programu Wisła / Zdjęcie: Northrop Grumman
Prezentacja kabiny EOC, jednej z sześciu zamówionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej w marcu 2018, odbyła się w zakładach produkcyjnych spółki Northrop Grumman w Huntsville w stanie Alabama. Pierwsza seryjna kabina EOC, na potrzeby amerykańskich wojsk lądowych (US Army), została ukończona i przekazana odbiorcy na początku maja 2019. Z kolei produkcja małoseryjna całego systemu IBCS (w docelowej konfiguracji dla odbiorców: USA i Polski) rozpoczęła się półtora roku temu, decyzją w tej sprawie z 14 stycznia 2021 (Produkcja małoseryjna systemu IBCS, Stanowisko dowodzenia IBCS).
Kiedy Polska zakupiła system IBCS w celu modernizacji swojej obrony powietrznej, robi także duże kroki w kierunku prawdziwego połączonego systemu dowodzenia JADC2 (All-Domain Command and Control) oraz gotowości operacyjnych na przyszłym polu walki – powiedziała Christine Harbison, wiceprezes i dyrektor generalna ds. systemów walki w Northrop Grumman. Wiele ćwiczeń na żywo i testów w locie pokazało możliwości systemu klasy JADC2 nieodłącznie związanego z architekturą IBCS.
Polska współpracuje również z rządem USA w zakresie dostaw sprzętu komputerowego i oprogramowania sterującego pracą IBCS, w które będą wyposażane kabiny EOC, dostarczane na podstawie licencji przez polski przemysł obronny.
EOC, który stanowi serce systemu IBCS, składa się z trzech elementów. Zadaniem C-OPS (Current Operations IBCS EOC) jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS (Future Operations IBCS EOC) posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.
Co ciekawe, w konfiguracji dla US Army, w kabinie (kontenerze) kolejnego pojazdu umieszczono serwerownię S280, a wyposażenie informatyczne i łączności do dotychczasowych prób umieszczano w namiocie. Natomiast w konfiguracji docelowej, w tym polskiej, wszystkie znajdą się w kontenerach. Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) będą transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową (Jelcz zaprezentował pojazdy specjalne na potrzeby programu Wisła).
Warto dodać, że zgodnie z wymogami wojska kabiny EOC są szczelne elektromagnetycznie, a zeszłoroczne testy systemu IBCS wykazały pełną zdolność do działania w warunkach silnych zakłóceń elektromagnetycznych (Testy IBCS w środowisku silnych zakłóceń elektromagnetycznych).