W poniedziałek, 23 grudnia 2024, 20. Bartoszycka Brygada Zmechanizowana im. Hetmana Polnego Litewskiego Wincentego Gosiewskiego poinformowała o odebraniu pierwszej partii Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) Legwan, czyli spolonizowanych na potrzeby Wojska Polskiego koreańskich KIA KLTV.
Zdjęcia: 20. Bartoszycka Brygada Zmechanizowana via Facebook
Legwany dotarły do Morąga. To znaczący krok dla 20. Brygady Zmechanizowanej i całego Wojska Polskiego. Wprowadzenie nowoczesnych pojazdów dla plutonów rozpoznawczych z pewnością zwiększy zdolności operacyjne jednostki. Tego typu sprzęt pozwala na skuteczniejsze prowadzenie działań wywiadowczych oraz zwiększa bezpieczeństwo żołnierzy. 20. Brygada Zmechanizowana jest regularnie modernizowana i otrzymuje nowoczesny sprzęt – poinformowano na profilu brygady na portalu społecznościowym Facebook.
Nie poinformowano o wielkości partii, ale z opublikowanych fotografii wynika że jest to prawdopodobnie 4 lub 5 egzemplarze. Jest to drugi typ pojazdów pochodzenia koreańskiego w 20. Brygadzie. Wcześniej, począwszy od 9 grudnia 2022 trafiały do niej najnowsze czołgi K2GF Heuk-Pyo (Black Panther).
Jak dotąd do Polski z Republiki Korei trafiło ok. 17 egzemplarzy LPR Legwan w dwóch partiach: 16 kwietnia (prawdopodobnie 3 egz.) i 2 sierpnia br. (14 egz.). W pierwszej kolejności trafiły do spółki Rosomak w Siemianowicach Śląskich w celu ich polonizacji, a następnie na testy odbiorcze w Centrum Badawczo-Testowym Wisła Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) z Sulejówka.
Dostarczono pojazdy w wersji opancerzonej, które według producenta zapewniają ochronę załogi i pasażerów na poziomie 2 (7,62 mm x 39 API) lub 3 (7,62 mm x 51 AP) według STANAG 4569 oraz wyposażone w obrotowy uchwyt (obrotnicę) umożliwiający montaż karabinu maszynowego kal. 7,62 lub 12,7 mm lub automatycznego granatnika kal. 40 mm.
Jak widać, zgodnie z zapowiedziami, otrzymały nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego odbiorcy. W ciągu kolejnych lat Rosomak planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia oraz wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP.
Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2023 została zawarta umowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ – Rosomak na dostawę blisko 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan w układzie jezdnym 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024-2030. Wartość kontraktu to ok. 1,2 mld zł brutto. Pierwszy demonstracyjny egzemplarz zaprezentowano na zeszłorocznym MSPO w Kielcach.
Na tegorocznym Salonie w Kielcach zaprezentowano odmianę o Legwan-L (Long – wydłużony) o zwiększonych możliwościach załadunku, wydłużony o 1 m w porównaniu do standardowego modelu. Dzięki temu może służyć jako platforma bazowa wersji specjalistycznych takich jak pojazdy łączności, dowodzenia lub do zwalczania dronów.
Bazowy LPR Legwan napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Hyundai D6EB o mocy 225 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. Nowoczesność konstrukcji podkreśla zastosowanie ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów, system centralnego pompowania kół oraz system run-flat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co umożliwia wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie platformy Waran 4×4.