28 stycznia rosyjska spółka państwowa OAO RosOboronEksport (będąca częścią korporacji Rostiech) poinformowała o podpisaniu pierwszej umowy eksportowej na średnie, wielozadaniowe śmigłowce transportowe Mi-38T.
Prototyp Mi-38T, będący wojskowym wariantem Mi-38, powstałym w 99% na bazie rosyjskich komponentów, został oblatany 23 listopada 2018. Otrzymał m.in. dwa silniki turbowałowe Klimow TW7-117W w miejsce Pratt & Whitney Canada PW127/TS. Pierwsze dwa seryjne zostały przekazane Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej 2 grudnia 2019
Odbiorca, wartość umowy, jak i liczba śmigłowców pozostaje nieznana. Do tej pory zbudowano cztery prototypy i dwa egzemplarze w konfiguracji seryjnej na zlecenie Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej, które będzie zastępować w siłach zbrojnych śmigłowce Mi-8 (Wkrótce próby Mi-8AMTSz-WN, 2020-01-27).
Jak poinformował dyrektor generalny OAO RosOboronEksport Aleksander Michejew, podpisana umowa jest elementem przyjętej w 2019 nowej strategii współpracy przemysłowo-obronnej z zagranicą. Dodał, że spółka rozpatruje kilka innych wniosków o możliwość zakupu śmigłowców nowego typu. Jak podkreślił, odbiorcami Mi-38T mogą być państwa Azji Południowo-Wschodniej, Afryki, Ameryki Łacińskiej i Bliskiego Wschodu (Oblot prototypu Mi-38T, 2018-11-26).
Śmigłowce zostaną wyprodukowane w Kazańskiej Fabryce Śmigłowców przez, należące do holdingu Wiertoliety Rossii, Moskiewskie Zakłady Śmigłowcowe im. Mila, które wkrótce po połączeniu z biurem konstrukcyjnym Kamowa zostaną przekształcone w Narodowe Centrum Inżynierii Śmigłowcowej (Połączenie Mila i Kamowa, 2019-10-11).
Mi-38T ma 19,7 m długości, 2,3 m szerokości, 5,13 m wysokości, a wirnik główny ma średnicę 21,1 m. Kabina załadunkowa ma 7 m długości, 2,36 m szerokości, 1,84 m wysokości oraz 29,5 m3 objętości. Maksymalna masa startowa waha się od 15,6 do 16,2 t. Zasięg operacyjny wynosi 420, 660 lub 1200 km, przy obciążeniu ładunkiem, odpowiednio, 5, 3 lub 2,7 t. Maksymalne obciążenie wynosi 6 t w kabinie załadunkowej lub 7 t na zewnętrznym haku. Załogę stanowią 3 osoby, a maksymalna liczba pasażerów to 30 / Zdjęcia: OAO RosOboronEksport
Pozostaje tajemnicą, kto będzie pierwszym odbiorcą eksportowym śmigłowców Mi-38T. W przeszłości niejawną procedurą zakupu rosyjskiego uzbrojenia i wyposażenia wojskowego wybierały takie państwa, jak Algieria czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. Zwłaszcza ta pierwsza, która jest odbiorcą wielu czołowych technologii rosyjskich, a tylko w ostatnim czasie miała złożyć, według doniesień medialnych, zamówienia na samoloty wielozadaniowe Su-57E i Su-35S oraz bombowe Su-34 (Su-57E dla Algierii?, 2019-12-28).
Ważną deklaracją jest to, że Mi-38T będzie mógł transportować ładunki i pasażerów, realizować misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), czy pełnić rolę latającego szpitala w każdych warunkach klimatycznych. Śmigłowiec otrzymał zintegrowany, cyfrowy system sterowania i nawigacji, pięć kolorowych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych czy system zabezpieczenia układu paliwowego w zakresie ochrony przeciwwybuchowej. Może wykonywać lot na autopilocie po wyznaczonej wcześniej trasie, włącznie ze startem, lądowaniem, pozostawaniem w zawisie i stabilizacją lotu we wszystkich konfiguracjach.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.