Portal FlighGlobal jako pierwszy poinformował, że biuro programowe F-35 JPO (F-35 Joint Program Office), wspólnie ze spółką Lockheed Martin, zakończyło proces wstępnych testów i połączyło pierwszą eskadrę samolotów wielozadaniowych krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II z nowym globalnym systemem informatycznym autonomicznej logistyki opartym na danych w chmurze o nazwie ODIN (Operational Data Integrated Network).

W przeciwieństwie do systemu ALIS, własność intelektualna i komponenty danych w ODIN będą własnością rządu, a nie wykonawcy, więc suwerenność wrażliwych danych nie będzie problemem. Proces opracowywania i wdrażania jest kierowany przez biuro programowe F-35 JPO, a partnerami przedsięwzięcia są podmioty rządowe i przemysłowe, takie jak Kessel Run, 309th Software Engineering Group, Naval Information Warfare Center, Lockheed Martin czy Pratt & Whitney / Zdjęcie: USAF

W przeciwieństwie do systemu ALIS, własność intelektualna i komponenty danych w ODIN będą własnością rządu, a nie wykonawcy, więc suwerenność wrażliwych danych nie będzie problemem. Proces opracowywania i wdrażania jest kierowany przez biuro programowe F-35 JPO, a partnerami przedsięwzięcia są podmioty rządowe i przemysłowe, takie jak Kessel Run, 309th Software Engineering Group, Naval Information Warfare Center, Lockheed Martin czy Pratt & Whitney / Zdjęcie: USAF

Jak ujawniono, proces wdrażania zakończono 29 września br. w bazie lotniczej Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) MCAS Yuma w Arizonie. Przy czym nie podano, która stacjonująca tam eskadra myśliwsko-uderzeniowa została połączona z ODIN: VMFA-211 Wake Island Avengers czy może VMFA-121 Green Knights. Wiadomo tylko, że tego samego dnia wykonano próbny lot (w dzień, w którym doszło do wypadku jednego z F-35B, ale póki co nie ma podstaw by łączyć te dwa wydarzenia), a następnego dnia cztery następne (Kolizja amerykańskiego F-35B z KC-130J, 2020-09-30).

ODIN ma zastąpić problematyczny ALIS (Autonomic Logistics Information System), który służy do kontroli stanu technicznego samolotów, wykrywania problemów i zamawiania części zamiennych, a także planowania misji i remontów. System był jednak wielokrotnie krytykowany, m.in. za zbyt dużą podatność na cyberataki, fałszywe alarmy, zbyt długi czas uruchamiania i aktualizowania, opóźnieniami w realizacji zleceń i nieefektywnym systemem zarządzania częściami zamiennymi. Ponadto, jest na tyle scentralizowany, że wrażliwe dane przepływają do Lockheed Martin, w wyniku czego np. Norwegia wdrożyła systemy bezpieczeństwa typu firewall w celu ograniczenia transferu (Nowe oprogramowanie amerykańskich F-16, 2020-05-03).

ODIN ujawniono w styczniu br., ale już wówczas informowano, że prace są na tyle zaawansowane, że do grudnia 2022 zostaną połączone z nim samoloty rodziny F-35, nie licząc tych rozmieszczonych na okrętach. Warto dodać, że w niedawnej informacji o zgodzie na eksport F-35 do Finlandii, w dokumentacji pojawiła się informacja o uwzględnieniu systemu ODIN, dzięki czemu jeśli rząd w Helsinkach wybierze ofertę, to stanie się pierwszym eksportowym użytkownikiem nowego systemu (Zgoda USA na samoloty do Finlandii, 2020-10-10; F-35: ODIN zastąpi ALIS, 2020-01-19).

Różnica w porównaniu z ALIS jest znacząca. Podczas gdy urządzenia obecnie wykorzystywane muszą być transportowane w kontenerze o wysokości przeciętnego człowieka i wymagają dodatkowych modułów zasilających, to wyposażenie z ODIN mieści się w dwóch przenośnych skrzyniach wielkości bagażu podręcznego. Dzięki temu masa zestawu została znacznie zredukowana: z nieco ponad 360 kg (800 funtów) do poniżej 64 kg (140 funtów).

Testy wykazały również poprawę wydajności pracy, zredukowanie obciążenia administracyjnego i znaczne skrócenie czasu (o połowę) przetwarzania danych w chmurze, w porównaniu z serwerami polowymi systemu ALIS. Testy wykazały również znaczne skrócenie czasu potrzebnego na skonfigurowanie systemu do użytku w nowym środowisku i transferu danych z różnych statków powietrznych. Chociaż sam test zakończył się powodzeniem, migracja danych z użytkowanego od 20 lat systemu ALIS do ODIN będzie procesem żmudnym, który potrwa kilka miesięcy.

Zgodnie z raportem amerykańskiego Biura Rozliczeń Rządu (Government Accountability Office, GAO) z marca br., urzędnicy biura dyrektora ds. Testów w Departamencie Obrony szacują, że efektywne przejście z obecnego systemu ALIS na przyszły ODIN będzie szczególnie trudne, biorąc pod uwagę potrzebę kontynuowania obsługi ponad 400 samolotów tego typu w amerykańskich siłach zbrojnych.