21 sierpnia brytyjska spółka Rolls-Royce ogłosiła strategiczne partnerstwo ze spółką Reaction Engines z Culham w hrabstwie Oxfordshire w zakresie prac nad nowym napędem super- i hipersonicznym oraz zbadania zastosowań technologii zarządzania termicznego w silnikach turbinowych stosowanych w lotnictwie cywilnym i wojskowym oraz w układach hybrydowo-elektrycznych.
Rolls-Royce i Reaction Engines są zaangażowane w prace nad zespołem napędowym dla wielozadaniowego samolotu 6. generacji Tempest, będącym wspólnym projektem Wielkiej Brytanii, Szwecji i Włoch
Rolls-Royce zainwestuje w Reaction Engines kwotę rzędu 20 mln GBP (98 mln zł) w ciągu najbliższych dwóch lat, opierając się na początkowej inwestycji kapitałowej dokonanej w 2018, gdy spółki nawiązały początkową współpracę. Reaction Engines bada także możliwości zacieśnienia współpracy z m.in. BAE Systems czy Boeing Horizon-X.
Informacja o partnerstwie pojawiła się na krótko po ujawnieniu 3 sierpnia br. przez amerykańską spółkę Virgin Galactic rozpoczęcia współpracy z Rolls-Royce i The Spaceship Company przy budowie samolotu ponaddźwiękowego, który osiągałby prędkość rzędu Ma3. Byłby to samolot pasażerski zdolny do transportu do 18 osób na pułapie nieco ponad 18 tys. m (30 tys. stóp). Ponadto, Roll-Royce ogłosił na początku br. współpracę z inną amerykańską spółką, Boom Aerospace, nad napędem dla innego samolotu pasażerskiego o nazwie Overture, który osiągałby z kolei prędkość Ma2,2.
Rolls-Royce i Reaction Engines zawarły strategiczne partnerstwo, pogłębiające ich dotychczasową, dwuletnią współpracę, w zakresie prac nad nowym napędem super- i hipersonicznym oraz zbadaniem zastosowań technologii zarządzania termicznego w silnikach turbinowych stosowanych w lotnictwie cywilnym i wojskowym oraz w układach hybrydowo-elektrycznych / Grafiki: Rolls-Royce
Co istotne jednak, Rolls-Royce, jak i Reaction Engines są zaangażowane w prace nad zespołem napędowym dla wielozadaniowego samolotu 6. generacji Tempest, będącym wspólnym projektem Wielkiej Brytanii, Szwecji i Włoch. Na początku br. Rolls-Royce informował o postępach prac nad silnikiem turbowentylatorowym, w tym próbach elektrycznego turbostartera opracowywanego od 2014 w ramach programu badawczego E2SG (Embedded Electrical Starter Generator) (Rolls-Royce o silniku Tempesta, 2020-01-13; DSEI2019: MBDA dla Tempesta, 2019-09-12).
W październiku 2019 spółka Reaction Engines ogłosiła, że rozwijana przez nią technologia zarządzania termicznego, poprzez chłodzenie powietrzem, została przetestowana w zakładach jej amerykańskiego oddziału, Reaction Engines Inc., w Littleton w stanie Kolorado. Testy odbyły się na zlecenie amerykańskiej Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) w ramach projektu badawczego rozwoju wymiennika ciepła HTX (HeaT eXchanger), będącego kluczową częścią koncepcji rakietowo-odrzutowego silnika hybrydowego SABRE (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine) dla przyszłego samolotu kosmicznego Skylon.
Podczas testu, wymiennik ciepła HTX był wystawiony na działanie przepływającego przez turbinę badawczą powietrza o temperaturze prawie 1000 st. C, którą zgodnie ze swoim przeznaczeniem, zredukował do temperatury otoczenia w mniej niż 1/20 sekundy. Co istotne, uzyskane wówczas przepływy powietrza odpowiadały prędkości rzędu Ma5 w warunkach rzeczywistych, czyli dolnej granicy prędkości hipersonicznej (USAF testują nowy silnik strumieniowy, 2019-08-08).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.