W czwartek, 4 września 2025, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała o zawarciu umowy z Ministerstwem Bezpieczeństwa Publicznego Panamy na dostawy czterech egzemplarzy lekkich samolotów szturmowych o napędzie turbośmigłowym A-29 Super Tucano wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym. Władze tego państwa ogłosiły plany zakupowe w Brazylii 12 marca br.
Samoloty trafią do Państwowej Służby Lotnictwa Morskiego (Servicio Nacional Aeronaval, SENAN), gdzie będą przeznaczone do misji patrolowych i obserwacyjnych (ale będą to faktycznie pierwsze w historii Panamy samoloty bojowe – przyp. red.), a ich uzupełnieniem będą dwa średnie samoloty transportowe Airbus C295, przeznaczone do misji humanitarnych i transportowych, jak również zadań obserwacyjnych, rozpoznawczych, poszukiwawczo-ratowniczych, bezpieczeństwa morskiego, a także gaszenia pożarów.
To zaszczyt dla Embraera, że kolejny kraj Ameryki Łacińskiej wybrał A-29 Super Tucano, aby wykorzystać swoje możliwości w zakresie obserwacji, rozpoznania i ochrony. Wybór Super Tucano przez Panamę, światowego lidera w swojej kategorii, z pewnością będzie silnym sojusznikiem wspierającym kraj w jego misji utrzymania suwerenności narodowej – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Marcowa decyzja o wyborze A-29 i C295 wynikała z analiz różnych platform lotniczych i stanowiła odpowiedź na potrzebę posiadania odpowiednich środków, aby stawić czoła nielegalnej działalności takiej jak handel narkotykami czy połowy. Zakupy są finansowane przy zewnętrznym wsparciu (kredyty? – przyp. red.), wynoszącym ponad 78 mln USD za A-29 i ponad 109 mln USD za C295.
Oba typy zastąpią 14 obecnie eksploatowanych samolotów pochodzących z lat 1980., których roczne koszty eksploatacji wzrosły do ok. 10 mln USD. SENAN dysponuje dwoma samolotami patrolowymi King Air 250/350, pojedynczym Beechcraft Baron, jednym De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, trzema C212 Aviocar, trzema Beechcraft Cessna 208B Grand Caravan, pojedynczym King Air 100, dwoma Piper PA-31 Navajo i pojedynczym Piper PA-34 Seneca. W przeszłości dysponowała pojedynczym transportowym CASA CN-235, ale został sprzedany
Zamówienia A-29 Super Tucano, przekraczają 290 egzemplarzy, które wylatały ponad 600 000 godzin lotu, z czego 60 000 w działaniach bojowych. Poza Panamą, wśród użytkowników są lub będą na ten moment 22 państwa, w tym te ujawnione: Afganistan, Angola, Brazylia, Burkina Faso, Chile, Dominikana, Ekwador, Ghana, Honduras, Indonezja, Kolumbia, Liban, Filipiny, Mali, Mauretania, Nigeria, Senegal, USA, a ostatnio także Urugwaj, Paragwaj i Portugalia (wariant A-29N). W przeszłości samolotami tymi była zainteresowana Ukraina.
NEWS | Panama signs contract for the acquisition of the Super Tucano as new platform for the National Air and Naval Service. Read full news: https://t.co/HzA9XhdsQw pic.twitter.com/OZ2jS4uXXf
— Embraer (@embraer) September 4, 2025

