Ostatni rejs ORP Bielik
Dzisiaj swój ostatni rejs odbył ORP Bielik – jeden z dwóch okrętów podwodnych typu Kobben znajdujących się jeszcze na stanie Marynarki Wojennej RP. Trasę z portu w Gdańsku do portu wojennego w Gdyni Bielik odbył holowany przez dwa należące do gdańskiej firmy Żegluga HTS Sp. z o.o. pchacze Nosorożec G-01 i Nosorożec G-02 Kobbeny do wycofania w 2021.
Rejs był efektem zakończenia prac, które przeprowadzane były w Gdańskiej Stoczni Remontowej im. Piłsudskiego. Przetarg na dezaktywację obu pozostających formalnie w służbie okrętów typu Kobben: ORP Sęp i ORP Bielik ogłoszony został przez Komendę Poru Wojennego w Gdyni 25 stycznia br. Miały one dotyczyć demontażu baterii akumulatorów Sunlight 2X38ST10A, połączeń poszczególnych ogniw oraz powiązanych z nimi systemów monitoringu, mieszania elektrolitu i chłodzenia. Zdemontowane elementy miały zostać przetransportowane do miejsca składowania w Punkcie Bazowania w Helu. W ich miejsce zamontowano balast stały, który zapewnia okrętowi zachowanie stateczności podczas postoju przy nabrzeżu Usuwanie akumulatorów z Kobbenów.
Inne zlecone prace dotyczyły demontaż halonowego systemu gaśniczego wraz z neutralizacją halonu praz przekazaniem pustych butli do Punktu Bazowania w Helu, opróżnienia 12 zbiorników ciśnieniowych tlenu o ciśnieniu roboczym 20 MPa oraz zaślepienia zaworów burtowych systemów wodnych.
Do przetargu stanęły cztery stocznie, których oferty opiewały kolejno: Balt Yard Sp. z o.o. z Gdyni, na 785 970 zł, Gdańska Stocznia Remontowa im. Piłsudskiego SA – 999 999 zł, Net Marine – Marine Power Service Sp z o. o. ze Szczecina – 1 135 290 zł oraz PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. z Gdyni, która wyceniła swoje usługi na 1 268 499 zł. Zwycięzcą ogłoszonym 16 lutego została Gdańska Stocznia Remontowa im. Piłsudskiego, co oznacza że propozycja Balt Yard podległa odrzuceniu z innych przyczyn niż cena, która stanowiła jedyne kryterium oceny ofert.
Koniec ery Kobbenów w Marynarce Wojennej RP
Jako pierwszy do gdańskiej stoczni udał się ORP Sęp, na którym prace przeprowadzono w dniach 2-30 marca. ORP Bielik do stoczni trafił 12 kwietnia by dzisiaj ją opuścić po zakończeniu prac. Tym samym jednostki zostały przygotowane do wycofania ze składu naszej MW co nastąpi prawdopodobnie około połowy bieżącego roku.
Można jedynie dodać, że już na to najwyższy czas. ORP Sęp jako Skolpen wszedł do służby 17 sierpnia 1966 r., zaś ORP Bielik – ówczesny Svenner – 1 lipca 1967 r. ORP Sęp jest obecnie także najstarszym okrętem bojowym pozostającym na stanie Marynarki Wojennej.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.