W czwartek, 7 sierpnia 2025, magazyn Polska Zbrojna w materiale wideo poinformował, że 31 sierpnia br. ze służby w Gdyńskiej Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) zostanie wycofany ostatni śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ (w kodzie NATO: Haze). Osiem wiropłatów tego typu rozpoczęło służbę w polskim lotnictwie morskim w 1981.
Zdjęcie: Łukasz Fiedorowicz, Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej via Facebook
Ich uzupełnieniem były dwa śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze Mi-14PŁ/R – z pierwotnie szesnastu zamówionych Mi-14PŁ/PS i dostarczonych w latach 1980. i jednego zamiennika w listopadzie 1990. Cztery śmigłowce zostały utracone w wypadkach w latach 1980. i na początku lat 1990. Wszystkie były użytkowane w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie i przechodziły modyfikacje w ciągu swojej służby (do standardu Mi-14PŁMK). Ich następcami są cztery nowoczesne śmigłowce wielozadaniowe Leonardo AW101 (wersja Mk614 Merlin) (Rok śmigłowców Leonardo AW101 w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej).
Podobny los spotka także cztery śmigłowce pokładowe Kaman SH-2G Super Seasprite z uwagi na wyczerpywanie się części zamiennych, a w dalszej kolejności muszą zostać wycofane Mi-2 oraz W-3WARM Anakonda. W ramach programu Kondor planowany jest zakup od 4 do 8 śmigłowców pokładowych, ale Agencja Uzbrojenia nadal nie zakończyła badania rynku w tej sprawie. W związku z czym sytuacja w BLMW w zakresie floty śmigłowcowej jest obecnie zła (Miecznik nadciąga. Co ze śmigłowcami pokładowymi?).
Ostatnim akcentem Mi-14PŁ w polskiej służbie będzie udział w defiladzie wojskowej z okazji Święta Wojska Polskiego, które odbędzie się tradycyjnie 15 sierpnia pod hasłem Dziękujemy za Waszą służbę (MON o obchodach Święta Wojska Polskiego 2025).
