PGZ Stocznia Wojenna, wraz z partnerami konsorcjum, w dniu 21 marca 2025 przekazała Marynarce Wojennej RP trałowiec ORP Mamry (643) projektu 207M – 10 dni przed planowanym terminem. To trzecia jednostka, której naprawę realizowało konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) oraz dwóch spółek stoczniowych: Stoczni Remontowej Nauta i PGZ Stoczni Wojennej.
Zdjęcia: Polska Grupa Zbrojeniowa
Umowa na realizację napraw trzech trałowców bazowych – ORP Necko (639) i ORP Nakło (640) (oba projektu 207P z 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców) oraz ORP Mamry (projektu 207M z 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety) została podpisana przez Komendę Portu Wojennego Świnoujście 28 czerwca 2022 roku. Wszystkie jednostki zostały dostarczone Marynarce Wojennej RP przed przewidzianym w umowie terminem (ORP Necko przeszedł naprawę główną i dokową, ORP Nakło przeszedł naprawę główną i dokową, Naprawy główne i dokowe trzech trałowców MW RP).
Terminowe, a nawet przyspieszone przekazanie kolejnej zmodernizowanej jednostki potwierdza rosnące kompetencje i efektywność naszej Stoczni. Realizacja tego typu projektów ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zdolności operacyjnych Marynarki Wojennej RP w okresie przejściowym, zanim do służby wejdą nowe jednostki budowane w ramach programów Miecznik i Ratownik – podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej.
Zdaniem ekspertów, te modernizacje znacząco wydłużą cykl życia okrętów, poprawią ich zdolności operacyjne oraz zmniejszą koszty eksploatacyjne. Dzięki nowym rozwiązaniom technicznym trałowce zyskały drugą młodość, zwiększając zdolność Marynarki Wojennej RP do wykrywania i neutralizacji zagrożeń minowych.
Używając języka ludzi morza, poruszając się cały czas obranym kursem i prędkością, a przede wszystkim dzięki wytężonej pracy, jesteśmy przed terminem. ORP Mamry, po ORP Nakło oraz ORP Necko to trzecia jednostka, którą stocznie wchodzące w skład Grupy Kapitałowej PGZ dostarczają Marynarce Wojennej RP przed terminem. Realizacja tego projektu to dobry prognostyk na przyszłość i dowód, że razem możemy więcej, utrzymując kurs i prędkość na rzecz bezpieczeństwa państwa – powiedział Przemysław Romaszkiewicz, dyrektor Biura Projektów Modernizacyjno-Remontowych.
Zakres prac obejmował gruntowny remont, typowy dla napraw głównych i dokowych, ze szczególnym uwzględnieniem remotoryzacji – kompletnej wymiany wyposażenia siłowni głównej i pomocniczej. Zamontowano nowoczesne silniki MTU, nowe przekładnie ZF Friedrischafen oraz sprzęgła kompozytowe Geislinger. Wymieniono również agregaty prądotwórcze na urządzenia firmy Poweras. Modernizacja objęła także wymianę przestarzałych systemów nawigacyjnych i łączności oraz przeprowadzenie konserwacji kadłuba i nadbudówki okrętu.
Zakończenie remontu ORP Mamry oznacza, że wszystkie trzy jednostki z projektu 207P i 207M przeszły gruntowną modernizację, stając się bardziej efektywnymi narzędziami w rękach polskiej floty. To ważny krok w kierunku wzmacniania potencjału Marynarki Wojennej oraz unowocześniania jej zaplecza technicznego.
Tymczasem, 22 sierpnia 2024 PGZ Stocznia Wojenna informowała o podpisaniu z Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu umowy na naprawę średnią i dokową ORP Drużno (641) projektu 207P oraz naprawa główną i dokową ORP Wigry (644) projektu 207M, obu z 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.