2 maja br. podczas konferencji Aerospace Conference 2023 w Daejeon, południowokoreańska spółka LIG Nex1 zaprezentowała lokalnym mediom nowy prototyp radaru z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA o nazwie ESR-500A do zmodernizowanych samolotów FA-50 Block 20.
Stoisko przygotowane przez LIG Nex1 na Aerospace Conference 2023
Cechą nowego radaru ESR-500A AESA spółki LIG Nex1 jest zastosowany system chłodzenia powietrzem, aby zrekompensować problemy z chłodzeniem anten, które były wcześniej testowane i opracowane w Korei, oraz zastosowano moduły nadawczo-odbiorcze, wykorzystujące technologię azotku galu (GaN), aby osiągnąć odpowiednim poziom miniaturyzacji urządzenia.
Według LIG Nex1, wydajność tego radaru ESR-500A AESA w zakresie jednoczesnego wykrywania i śledzenia wielu celów oraz możliwości jednoczesnego śledzenia celów w powietrzu i na powierzchni jest większa w porównaniu z izraelskim radarem Elta EL/M-2032 MSA zainstalowanym w FA-50 Block 10. Ma również kilka trybów pracy, które są dostosowane do celów powietrznych, powierzchniowych i morskich.
Jeśli chodzi o rozwój radaru AESA w Korei Południowej, Agencja Rozwoju Obronności ADD (Agency for Defense Development) i LIG Nex1 prowadziły badania w latach 2006-2013, a prace rozwojowe I/II fazy przeprowadzono w latach 2014-2019/2017-2021. Jednak w przypadku radaru AESA dla KF-21 spółki Hanwha i ADD opracowały prototyp do testów ewaluacyjnych w latach 2016-2019, a prototyp dla KF-21 miał zostać opracowany w latach 2016-2026.
Prototyp radaru ESR-500A AESA dla T/FA-50 / Zdjęcia: LIG Nex1
LIG Nex1 był odpowiedzialny za prace wstępne i rozwój technologiczny koreańskiego radaru AESA, a Hanwha obecnie opracowuje radar AESA do zamontowania na KF-21. Ponadto pojawiły się również sugestie dotyczące pochodnych, takich jak pomniejszona wersja radaru KF-21 AESA spółki Hanwha dla FA-50, ale decyzja w tej sprawie jest niepewna. Dlatego LIG Nex1 jako pierwszy zakończył produkcję prototypu radaru FA-50 AESA, dzięki inwestycjom własnym i współpracy z Korea Aerospace Industries (KAI) w latach 2021-2023.
Kim Ji-chan, dyrektor generalny LIG Nex1, powiedział:
Aby ukończyć prace nad radarem AESA dla FA-50, pozostają trudne zadania weryfikacyjne, takie jak integracja/testy naziemne i testy w locie z prototypem FA-50, które zrealizuje na własny koszt. Jednak w przyszłości osiągniemy rzeczywistą integrację z FA-50, dzięki współpracy i wsparciu ze strony osób prywatnych, rządu i wojska.
Warto dodać, że konkurencyjne urządzenie oferowała amerykańska spółka Raytheon Intelligence & Space (część Raytheon Technologies), czyli radar PhantomStrike.