31 stycznia Departament Obrony USA podpisał kontrakt o wartości 14 917 738 145 USD (55,6 mld zł) z korporacją Huntington Ingalls Industries. Umowa obejmuje zbudowanie dwóch lotniskowców typu Gerald R. Ford: CVN-80 nazwanego USS Enterprise i CVN-81 o nieznanej jeszcze nazwie. Zlecenie budowy dwóch okrętów jednocześnie pozwoli na zmniejszenie kosztów prac o cztery miliardy dolarów.
 Obecnie w służbie US Navy pozostaje pojedynczy lotniskowiec klasy Gerald R. Ford. Ponadto w latach 1975-2009 do służby weszło 10 okrętów typu Nimitz, które będą zastępowane przez jednostki nowej generacji / Zdjęcie: US Navy

Obecnie w służbie US Navy pozostaje pojedynczy lotniskowiec klasy Gerald R. Ford. Ponadto w latach 1975-2009 do służby weszło 10 okrętów typu Nimitz, które będą zastępowane przez jednostki nowej generacji / Zdjęcie: US Navy

Początkowo zakładano, że dzięki jednoczesnej budowie uda się zaoszczędzić ponad 2,5 mld USD (9,31 mld zł), ale teraz te szacunki wzrosły nawet do 4 mld USD (14,9 mld zł). Łączne koszty budowy i wyposażenia obu okrętów m.in. w katapulty elektromagnetyczne EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) i system hamowania AAG (Advanced Arresting Gear) to 24 mld zamiast 28 mld USD (104,3 mld zł).

Wszystkie prace mają zostać wykonane do marca 2032. Dostawa okrętów nastąpi w czteroletnim odstępie. W roku fiskalnym 2019 nakłady na budowę mają wynosić 889 830 279 USD (3,32 mld zł). Bezpośrednim zleceniodawcą prac jest dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command). Plan zakupu obu okrętów przedstawiono w marcu 2018. Pomimo, że umowa została zawarta dopiero teraz, cięcie blach pod CVN-80 rozpoczęto już wiosną 2018.

Huntington Ingalls Industries przekazano 890 mln USD (3,32 mld zł) na prace nad modernizacją pierwszego okrętu tego typu USS Gerald R. Ford (CVN-78). Pozostaje on w służbie US Navy od lipca 2017. Kolejne środki, w wysokości 263 096 868 USD (980,59 mln zł) i 31 097 671 USD (115,9 mln zł) są przewidziane w dalszej kolejności. We wszystkie prace zostanie zaangażowanych jest dwa tysiące poddostawców z 46 stanów.

Jest to pierwszy taki kontrakt od czasu prezydentury Ronalda Reagana. 27 grudnia 1982 zamówiono USS Abraham Lincoln (CVN-72) i USS George Washington (CVN-73) a 29 marca 1988 USS John C. Stennis (CVN-74) i USS Harry S. Truman (CVN-75). Według planów dowództwa US Navy, USS Enterprise (CVN-80) zastąpi USS Eisenhower (CVN-69), a CVN 81 – USS Carl Vinson (CVN-70). 

Analiza
Prototypowy USS Gerald R. Ford (CVN-78), który kosztował 12,8 mld USD (47,71 mld zł) boryka się obecnie z problemami technicznymi, związanymi z niestabilną pracą katapult elektromagnetycznych i systemu hamowania. Poważnym mankamentem pozostaje także zbyt powolne uruchamianie systemu wind amunicyjnych.

W stoczni Huntington Ingalls Industries w Newport News w stanie Wirginia dobiegają końca prace nad budową drugiego lotniskowca tego typu USS John F. Kennedy (CVN-79). Wodowanie techniczne kadłuba zaplanowano na czwarty kwartał 2019, a przekazanie okrętu odbiorcy do prób w 2020. Przyjęcie do służby ma nastąpić w 2022.