19 lutego w bazie lotniczej Keflavik na Islandii wylądowały cztery samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II, należące do królewskich norweskich wojsk lotniczych (Luftforsvaret, RNoAF). Samoloty będą pełnić dyżury bojowe w ramach operacji NATO Icelandic Air Policing. Rozmieszczenie poza granicami kraju nastąpiło w nieco ponad trzy miesiące po ogłoszeniu przez Norwegów wstępnej gotowości operacyjnej swoich F-35 (Gotowość norweskich F-35A, 2019-11-07).
Co ciekawe, Norweskie F-35A jako jedyne obecnie ze wszystkich samolotów tego typu wykorzystują system wspomagania lądowania, składający się ze spadochronu hamującego w specjalnej owiewce w tylnej części kadłuba. Rozwiązanie to zostało opracowane na życzenie Norwegów. Drugim państwem, którego samoloty otrzymają taki system, będzie Polska. Pod skrzydłami widoczne są dwa pociski rakietowe krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder
Norweski kontyngent wydzielony z 332. Eskadry Myśliwskiej (332nd skvadron) liczy ok. 130 żołnierzy, pilotów i członków personelu technicznego, a jego dowódcą płk Ståle „Steel” Nymoen. Samoloty pozostaną na Islandii przez około trzy tygodnie i będą wspierane przez norweski personel natowskiego ośrodka dowodzenia i naprowadzania CRC Sørreisa. W Keflaviku stacjonuje także mobilny radar z 30-osobowym kontyngentem z królewskich wojsk lotniczych Kanady (Royal Canadian Air Force, RCAF) w związku z modernizacją NATO-wskich instalacji dozoru przestrzeni powietrznej na Islandii.
/ Film i zdjęcie: Luftforsvaret
Dla Luftforsvaret jest to piąta zmiana w ramach operacji NATO Icelandic Air Policing. W latach 2009, 2011, 2014 oraz 2016 w bazie Keflavik stacjonowały tam samoloty wielozadaniowe F-16AM/BM Block 20 MLU, których następcą są F-35A. Jest to także pierwsza misja bojowa, po zakończeniu której, w 2022 F-35A zostaną włączone do pełnienia dyżurów w systemie obrony narodowej Norwegii. Będą startować także z baz lotniczych Ørland i Evenes, również na potrzeby misji NATO.
Wcześniej kontyngenty lotnicze do patrolowania przestrzeni powietrznej wokół Islandii wydzielały wojska lotnicze Czech, Danii, Francji, Kanady, Niemiec, Portugalii, Wielkiej Brytania, Włoch oraz USA. Warto zauważyć, że rozmieszczenie norweskich Błyskawic na Islandii jest faktycznie drugim w historii eksploatacji tego typu – pomiędzy 1 a 25 października 2019 Włosi rozmieścili tam 6 swoich F-35A. Z kolei 10 grudnia 2019 misję zakończył kontyngent RAF z samolotami Eurofighter Typhoon FGR4.