W czwartek, 20 marca 2025, Komenda Portu Wojennego w Gdyni opublikowała informację z uruchomienia postępowania przetargowego prowadzonego procedurą ograniczoną na modyfikacje niszczyciela min ORP Mewa (603) projektu 258 Kormoran II w zakresie systemu rozpoznania i niszczenia min.
Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
Termin składania wniosków minie 4 kwietnia 2025 o godz. 9.30. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zostanie zawarty w specyfikacji warunków zamówienia, która zostanie przekazana wykonawcom zaproszonym do składania ofert. Jedynym kryterium wyboru oferty będzie cena (100%).
O ile nie opublikowano dalszych szczegółów, to warto mieć na uwadze, że podobna procedura modyfikacji została przeprowadzona w ubiegłym roku względem bliźniaczego ORP Albatros (602). 10 czerwca 2024 Komenda Portu Wojennego w Gdyni rozpisała przetarg, który został rozstrzygnięty zawarciem umowy 22 lipca o wartości 4 250 000 zł ze spółką Enamor (Umowa na doposażenie Albatrosa w zakresie rozpoznania i niszczenia min).
Przedmiotem zamówienia była modyfikacja okrętu, mająca na celu zwiększenie jego możliwości w realizacji zadań poszukiwania, rozpoznania, identyfikacji i niszczenia przedmiotów niebezpiecznych zalegających na dnie morza (jako system pomocniczy) poprzez dostawę systemu zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego (Remotely Operated Vehicle, ROV) oraz jego integrację z okrętowym systemem pozycjonowania podwodnego HIPAP i pomieszczeniem pojazdów podwodnych. Spółka Enamor dostarczyła pojazd podwodny Ocean Modules V8 M500. Można zatem przypuszczać, że decyzja o modyfikacji ORP Mewa wynika z doświadczeń z ORP Albatros.
ORP Mewa wszedł do służby 14 lutego 2023 w 13. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Tymczasem 19 marca br. odbył się chrzest i wodowanie piątego z łącznie sześciu zamówionych okrętów tego typu, przyszłego ORP Rybitwa (605).