We wtorek, 23 stycznia, w wywiadzie dla niemieckiej agencji prasowej dpa, federalny minister obrony Boris Pistorius poinformował, że rząd kanclerza Olafa Scholza przekaże walczącej Ukrainie sześć śmigłowców morskich Westland WS-61 Sea King Mk41. Dostawy rozpoczną się w połowie bieżącego roku. Dołączą one tym samym do trzech śmigłowców tego typu, przekazanych niemal równo rok wcześniej przez Wielką Brytanię (Wielka Brytania przekazała Ukrainie śmigłowce Sea King).
Jak oświadczył Pistorius, rząd chce wesprzeć obronę Ukrainy dostawą sześciu śmigłowców Sea King Mk41 z zasobów Bundeswehry, wraz z pakietem akcesoriów i części zamiennych, a także zrealizuje szkolenia [dla personelu ukraińskiego]. Niemiecki minister zauważył, że Sea King to sprawdzony i solidny śmigłowiec, który pomoże Ukraińcom w wielu obszarach: od rozpoznania nad Morzem Czarnym po transport żołnierzy. Jest to pierwsza niemiecka dostawa tego rodzaju (Zbiórka na drugiego Black Hawka dla ukraińskiego wywiadu).
20 czerwca 1969 Niemcy zamówiły w brytyjskiej spółce Westland Helicopters (później połączona w AgustaWestland; obecnie część Leonardo Helicopters) 22 egzemplarze Sea King Mk.41 (licencyjny amerykański Sikorsky SH-3 Sea King) jako następców łodzi latających Grumman Albatross do zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). Był to pierwszy eksport brytyjskich licencyjnych śmigłowców Sea King i jednocześnie pierwszy ich wariant przeznaczony do misji SAR z powiększoną kabiną i przenoszoną większą ilością paliwa. Niemieckie śmigłowce otrzymały analogiczne wyposażenie pokładowe (łączność i nawigacja) jak brytyjski wariant HAS.1, ale nie zostały wyposażone w sonar.
Wszystkie śmigłowce zostały dostarczone w okresie od kwietnia 1973 do września 1974 do 5 Skrzydła Lotnictwa Morskiego (Marinefliegergeschwader 5, MFG 5) w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii. Dodatkowy Sea King został dostarczony w kwietniu 1975, aby zastąpić rozbity egzemplarz. Śmigłowce zostały zmodernizowane w latach 1986-1988 i zostały zintegrowane z pociskami przeciwokrętowymi Sea Skua, co wymagało doposażenia w radar Ferranti Seaspray.
Zeszłoroczne specjalne malowanie z okazji 50-lecia służby
Do dziś pozostało 21 Sea King, które wykonają misje SAR, transportowe, pomocy w przypadku katastrof, ewakuacji personelu, obserwacji, rozpoznania i wsparcia bojowego operacji specjalnych. Główną bazą jest wspomniana Nordholz, ale śmigłowce są rozmieszczone na lotnisku Helgoland i Warnemünde, a czasami Borkum. Planuje się, że Sea King zostaną zastąpione przez morskie śmigłowce transportowe (Marinetransporthubschrauber) NH90 Sea Lion (Rheinmetall wesprze centrum szkolenia NH90 Sea Lion).
Zakup następców nie jest przypadkowy. W 2014 niemiecki dziennik Bild informował, że niemiecka flota Sea King drastycznie starzeje się i stwarza problemy eksploatacyjne. Dziesięć lat temu bezpieczne zapewnienie jednej godziny lotu wymagało od personelu naziemnego do 120 godzin prac konserwacyjnych, podczas gdy w 2006 wynosiło to jeszcze od 50 do 60 godzin.
#Breaking
Germany will deliver six 50 year old SEA KING Mk41 helicopters to Ukraine, which are getting decommissioned and replaced by NH 90 NTH Sea Lion since 2020. Pilot training will take place in Germany and they will be delivered with spare parts from mid 2024. pic.twitter.com/OVWoDYfyAR— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) January 23, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.