Przejdź do serwisu tematycznego

WOJNA W UKRAINIE

Niemcy przekażą Ukrainie śmigłowce Sea King

Federalny minister obrony Niemiec Boris Pistorius poinformował, że rząd kanclerza Olafa Scholza przekaże walczącej Ukrainie sześć śmigłowców morskich Westland WS-61 Sea King Mk41.

We wtorek, 23 stycznia, w wywiadzie dla niemieckiej agencji prasowej dpa, federalny minister obrony Boris Pistorius poinformował, że rząd kanclerza Olafa Scholza przekaże walczącej Ukrainie sześć śmigłowców morskich Westland WS-61 Sea King Mk41. Dostawy rozpoczną się w połowie bieżącego roku. Dołączą one tym samym do trzech śmigłowców tego typu, przekazanych niemal równo rok wcześniej przez Wielką Brytanię (Wielka Brytania przekazała Ukrainie śmigłowce Sea King).

Zdjęcia: Bundeswehra

Jak oświadczył Pistorius, rząd chce wesprzeć obronę Ukrainy dostawą sześciu śmigłowców Sea King Mk41 z zasobów Bundeswehry, wraz z pakietem akcesoriów i części zamiennych, a także zrealizuje szkolenia [dla personelu ukraińskiego]. Niemiecki minister zauważył, że Sea King to sprawdzony i solidny śmigłowiec, który pomoże Ukraińcom w wielu obszarach: od rozpoznania nad Morzem Czarnym po transport żołnierzy. Jest to pierwsza niemiecka dostawa tego rodzaju (Zbiórka na drugiego Black Hawka dla ukraińskiego wywiadu).

20 czerwca 1969 Niemcy zamówiły w brytyjskiej spółce Westland Helicopters (później połączona w AgustaWestland; obecnie część Leonardo Helicopters) 22 egzemplarze Sea King Mk.41 (licencyjny amerykański Sikorsky SH-3 Sea King) jako następców łodzi latających Grumman Albatross do zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). Był to pierwszy eksport brytyjskich licencyjnych śmigłowców Sea King i jednocześnie pierwszy ich wariant przeznaczony do misji SAR z powiększoną kabiną i przenoszoną większą ilością paliwa. Niemieckie śmigłowce otrzymały analogiczne wyposażenie pokładowe (łączność i nawigacja) jak brytyjski wariant HAS.1, ale nie zostały wyposażone w sonar.

Wszystkie śmigłowce zostały dostarczone w okresie od kwietnia 1973 do września 1974 do 5 Skrzydła Lotnictwa Morskiego (Marinefliegergeschwader 5, MFG 5) w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii. Dodatkowy Sea King został dostarczony w kwietniu 1975, aby zastąpić rozbity egzemplarz. Śmigłowce zostały zmodernizowane w latach 1986-1988 i zostały zintegrowane z pociskami przeciwokrętowymi Sea Skua, co wymagało doposażenia w radar Ferranti Seaspray.

Zeszłoroczne specjalne malowanie z okazji 50-lecia służby

Do dziś pozostało 21 Sea King, które wykonają misje SAR, transportowe, pomocy w przypadku katastrof, ewakuacji personelu, obserwacji, rozpoznania i wsparcia bojowego operacji specjalnych. Główną bazą jest wspomniana Nordholz, ale śmigłowce są rozmieszczone na lotnisku Helgoland i Warnemünde, a czasami Borkum. Planuje się, że Sea King zostaną zastąpione przez morskie śmigłowce transportowe (Marinetransporthubschrauber) NH90 Sea Lion (Rheinmetall wesprze centrum szkolenia NH90 Sea Lion).

Zakup następców nie jest przypadkowy. W 2014 niemiecki dziennik Bild informował, że niemiecka flota Sea King drastycznie starzeje się i stwarza problemy eksploatacyjne. Dziesięć lat temu bezpieczne zapewnienie jednej godziny lotu wymagało od personelu naziemnego do 120 godzin prac konserwacyjnych, podczas gdy w 2006 wynosiło to jeszcze od 50 do 60 godzin.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X