20 lipca portal branżowy InfoDefensa poinformował, że niemiecka spółka Krauss-Maffei Wegmann (KMW) razem z belgijską John Cockerill miały zaoferować brazylijskim wojskom lądowych (Exército Brasileiro) kołowe wozy wsparcia ogniowego Boxer MGS z wieżą C3105 (serii C3000), uzbrojoną w 105-mm gwintowaną armatę w ramach programu VBC Cav-MSR 8×8 (Viatura Blindada de Combate de Cavalaria Média Sobre Rodas) (Ostatni GTK Boxer dostarczony Bundeswerze).
Niemiecka spółka Krauss-Maffei Wegmann razem z belgijską John Cockerill miały zaoferować brazylijskim wojskom lądowych kołowe wozy wsparcia ogniowego Boxer MGS z wieżą C3105
Program VBC Cav-MSR 8×8 zakłada pozyskanie od 93 do 226 średnich opancerzonych wozów bojowych kawalerii, a w zasadzie kołowych wozów wsparcia ogniowego, których wymogiem jest 105- lub 120-mm armata w wieży czołgowej (Inauguracja montażu brytyjskich Boxerów).
Atutem oferty niemiecko-belgijskiej ma być długoletnia współpraca KMW z ministerstwem obrony Brazylii, zwłaszcza w zakresie czołgów Leopard 1A1BE (128 egz.) i Leopard 1A5BR (220 egz.) czy 35-mm armat przeciwlotniczych Gepard 1A2. KMW realizuje obecnie umowy serwisowe wyżej wymienionego sprzętu wojskowego oraz ich symulatorów w zakładach spółki-córki KMW do Brasil Sistemas de Defesa w Santa Maria, w stanie Rio Grande do Sul (Nowy czołg dla Brazylii).
Warto dodać, że pierwszy prototyp Boxer MGS (Mobile Gun System), wyposażonego w modułową wieżę John Cockerill C3105 został ujawniony przez KMW 31 sierpnia 2020, a jego budowa została ogłoszona 17 kwietnia tego samego roku. Wóz powstał ze środków własnych producenta. Pierwsze plany jego opracowania pojawiły się na początku 2020 (Rheinmetall dostarczył Australii pierwsze 25 Boxerów).
Prototyp wozu wsparcia ogniowego Boxer MGS został zaprezentowany po raz pierwszy pod koniec sierpnia ubiegłego roku / Zdjęcia: KMW
GTK Boxer został zintegrowany z najcięższą oferowaną przez belgijską spółkę wieżą C3105 ze 105-mm gwintowaną, wysokociśnieniową i w pełni stabilizowaną armatą Cockerill HP (High-Pressure) o zakresie ostrzału w elewacji od -10 do +42 stopni. Z armatą sprzężony jest 7,62-mm karabin maszynowy. Opancerzenie wieży reprezentuje poziom 5 wg STANAG 4569A, co można zwiększyć za pomocą aktywnych systemów ochrony pojazdów (ASOP) klasy soft-kill i hard-kill, a system kierowania ogniem pozwala na prowadzenie ognia w trybie hunter-killer (Cockerill C3105 dla Boxerów).
Armata jest zasilana za pomocą automatu ładowania z podręcznym magazynem amunicji mieszczącym od 12 do 16 naboi, w zależności od konfiguracji. Może być zasilana nie tylko standardową amunicją 105 mm używaną w NATO, ale również lufowymi, przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Falarick 105, opracowanymi przez John Cockerill we współpracy z ukraińską spółką DKKB Łucz. Również rodzina systemów wieżowych C3000, której częścią jest C3105, jest w pełni modułowa, co pozwala na wykorzystanie uzbrojenia artyleryjskiego kalibrów od 25 do 105 mm. Jak dotąd zbudowano ponad 450 systemów wieżowych serii C3000 (Nowe wersje GTK Boxer).
Stosunkowo łatwa integracja systemu wieżowego C3105 o konstrukcji ze spawanego aluminium balistycznego była możliwa m.in. dzięki modułowej konstrukcji kołowych transporterów opancerzonych GTK Boxer. Moduł bojowy został umieszczony w tylnej części kadłuba i połączony z podwoziem za pomocą standardowych mechanicznych złączy, używanych do zabudowy innych specjalistycznych komponentów. Wymiana modułu trwa, według producenta, do 50 minut (Brazylia: Współpraca Rafael i Alltec w zakresie ochrony balistycznej).