W piątek, 26 września 2025, Komenda Portu Wojennego Gdynia opublikowała informację z uruchomienia postępowania przetargowego prowadzonego procedurą przyspieszoną na naprawę zintegrowanego systemu zarządzania platformą IPMS (Integrated Platform Management System) korwety patrolowej ORP Ślązak (241).
ORP Ślązak ma 95,37 m długości, 13,3 m szerokości, 9,35 m wysokości do pokładu otwartego, 4,2 m zanurzenia, 1800 t wyporności standardowej i 2200 t pełnej. Obecne uzbrojenie okrętu to 76-mm armata automatyczna OTO Melara Super Rapid L/62, dwie 30-mm armaty Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom i cztery 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe ZMT WKM-Bm / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej
Termin składania wniosków minie 10 października 2025 o godz. 9.30. Jedynym kryterium wyboru oferty będzie cena (100%). Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zostanie zawarty w Specyfikacji Warunków Zamówienia, która zostanie przekazana wykonawcom zaproszonym do składania ofert.
Uzasadnieniem procedury przyspieszonej jest pilna potrzeba udzielenia zamówienia wynikająca bezpośrednio z przeznaczenia i funkcji realizowanych przez okręt podlegający naprawie, jak również z faktu częściowego finansowania zadania ze środków przydzielonych na 2025.
Wcześniej, 6 lutego br. zamawiający uruchomił postepowanie na weryfikację stanu technicznego systemu IPMS na Ślązaku z terminem składania wniosków do 13 lutego br. Przetarg wygrała PGZ Stocznia Wojenna, a koszty weryfikacji wyceniono na 240 649,50 zł.
Zintegrowany systemem zarządzania platformą okrętu IPMS stanowi szkielet koncepcji całego okrętu, pozwalając na kontrolę i monitorowanie systemów związanych z wytwarzaniem energii, napędem, wentylacją, systemami gaśniczymi oraz obroną przeciwawaryjną. Umożliwia szybką reakcję w sytuacjach awaryjnych, takich jak pożar czy zalanie, poprzez izolację fizyczną i elektryczną zagrożonych pomieszczeń za pomocą interfejsu dotykowego na wyświetlaczach LCD.
IPMS jest podzielony na 16 grup funkcjonalnych, co pozwala na delegowanie zadań do maksymalnie 16 operatorów, choć teoretycznie może być obsługiwany przez jedną osobę. System integruje ponad 5000 punktów pomiarowych i sterujących, zapewniając reakcję w czasie rzeczywistym dla załogi. Jest dublowany przez tradycyjne planszety awaryjne na podstawie doświadczeń NATO, aby zapewnić redundancję w przypadku utraty zasilania. System ten wykazał skuteczność podczas prób morskich Ślązaka, wykrywszy usterkę łożyska przekładni i automatycznie wyłączając uszkodzony układ.
Wcześniej, 23 czerwca br. zamawiający wybrał ofertę spółki Megmar Logistic & Consulting na naprawę 76-mm morskiej armaty automatycznej OTO Melara Super Rapid L/62 na okręcie, co wyceniono na 282 900,00 zł brutto. Przypomnijmy również, że 30 grudnia 2024 Agencja Uzbrojenia opublikowała informację o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych w sprawie doposażenia korwety ORP Ślązak w systemy uzbrojenia i dodatkowego wyposażenia.
Czytaj także:
