Przejdź do serwisu tematycznego

Najnowsze sukcesy Bella z modelem 505

Amerykańska spółka Bell Textron w ostatnich dniach zakończyła dostawy wielozadaniowych jednosilnikowych lekkiego śmigłowców Model 505 Jet Ranger X do Jordanii, a także uzyskała dwa nowe zamówienia na nie.

W środę, 24 lipca 2024, amerykańska spółka Bell Textron poinformowała o zakończeniu dostaw 10 wielozadaniowych jednosilnikowych lekkiego śmigłowców Model 505 Jet Ranger X do Jordanii. Dzień później poinformowała o uzyskaniu zamówień na dostawy wiropłatów tego typu do policji w Japonii oraz użytkowników prywatnych w Europie.

Zdjęcia i grafika: Bell Textron

Jordania

Amerykański producent poinformował o zrealizowaniu dostawy 5 ostatnich wiropłatów Model 505 z 10 zamówionych dla królewskich wojsk lotniczych Jordanii (Silāḥ ul-Jawu al-Malakī ’al-Urdunī; RJAF). Pierwsza piątka została przekazana 16 listopada 2022. Wiropłaty zostały zamówione z kolei 1 listopada 2022.

Skompletowanie dostawy zbiegło się z ukończeniem kursu programu podstawowego i zaawansowanego szkolenia w zakresie lotów przez kolejną grupę kadetów w lotniczym ośrodku szkoleniowym króla Husajna w Al-Mafrak w północnej Jordanii, który stał się użytkownikiem śmigłowców.

W ceremonii przekazana śmigłowców uczestniczył Jego Królewska Wysokość, Następca Tronu Haszymidzkiego Królestwa Jordanii, Husajn ibn al-Abdullah.

Jesteśmy zachwyceni, że zakończyliśmy dostawę floty Bell 505 do Królewskich Jordańskich Sił Powietrznych — powiedział Danny Maldonado, dyrektor ds. handlowych w Bell Textron. To partnerstwo podkreśla nasze zaangażowanie w dostarczanie zaawansowanych, niezawodnych i wydajnych rozwiązań szkoleniowych naszym partnerom wojskowym w regionie i stanowi prawdziwy dowód możliwości Bell 505 jako platformy szkoleniowej dla wojska.

Gen. bryg. Mohammad F. Hiyasat, dowódca królewskich wojsk lotniczych Jordanii, wyraził zadowolenie z ukończenia kompletowania floty i udanego szkolenia nowych pilotów:

Dostawa ostatnich śmigłowców Bell 505 stanowi ważny kamień milowy w naszym programie szkoleniowym. Te samoloty zapewniają naszym kadetom najlepszą możliwą platformę szkoleniową, zapewniając im dobre przygotowanie do przyszłych wyzwań. Gratuluję naszym kadetom ukończenia studiów i chwalę ich poświęcenie i ciężką pracę.

Docelowo, nowe wiropłaty uzupełnią lub zastąpią 12 śmigłowców Robinson R44 i będą służyć do szkolenia pilotów śmigłowców wielozadaniowych UH-60M Black Hawk, uderzeniowych AH-6i czy AH-1E/F Cobra.

Japonia

Kolejny sukces programu Bell 505 JRX to zamówienie pojedynczego egzemplarza przez japońską ​​policję z prefektury Aichi, gdzie ma służyć do celów egzekwowania prawa drogą powietrzną. Po dostarczeniu, prefektura Aichi będzie pierwszą w regionie Azji i Pacyfiku, w której Bell 505 będzie wykorzystywany do celów policyjnych.

To oznacza nowy rozdział dla Bell 505 w misjach egzekwowania prawa w regionie. Chociaż jest to śmigłowiec jednosilnikowy, nie można przecenić wydajności i użyteczności Bell 505 w przypadku ról parapublicznych i egzekwowania prawa. Wzmacnia on możliwości reagowania agencji w każdej sytuacji lub środowisku, powiedział Takuya Masamura, dyrektor krajowy Bell w Japonii. Z niecierpliwością czekamy na sprawną dostawę śmigłowców Bell 505 do policji prefektury Aichi.

Bell 505 zyskał coraz większą popularność wśród organów ścigania w ostatnich latach. Kilka amerykańskich organów ścigania, takich jak Departamenty Policji w Fort Worth i Omaha, wydział policyjny Florida Fish and Wildlife Conservation Commission i policji stanowej w Nebrasce, obecnie używają Bell 505 w swoich flotach.

Europa

Tego samego dnia podpisano umowy na sprzedaż łącznie zakupu pięciu śmigłowców Bell 505 dla prywatnych operatorów w całej Europie. Zamówienia złożyli klienci z Hiszpanii, Szwajcarii, Polski, Wielkiej Brytanii i Estonii, co świadczy o ciągłym zainteresowaniu platformą w całym regionie.

Na całym świecie Bell 505 odniósł powszechny sukces na rynku korporacyjnym i poczynił znaczne postępy tutaj w Europie — powiedział Danny Maldonado, dyrektor ds. handlowych w Bell Textron. W zeszłym roku firma Bell dostarczyła 505. egzemplarz Bell 505. Cieszymy się, że możemy wykorzystać ten postęp i nadal promować platformę w tym kluczowym regionie.

Bell 505 JRX

Bell 505 JRX miał premierę podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2013 i nosił wówczas nazwę Bell SLS (Short Light Single). Docelowa nazwa została ujawniona podczas wystawy Heli-Expo w kalifornijskim Anaheim, 25 lutego 2014. Bell 505 JRX został certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w czerwcu 2017. W tym samym roku zrealizowaną pierwszą dostawę.

Śmigłowce tego typu są ciągle rozwijane. 4 lutego 2021 Bell dostarczył wariant 505 NXi dla nieujawnionego odbiorcy europejskiego – podmiotowi korporacyjnemu, poprzez filię Bell Textron Prague w czeskiej Pradze. Egzemplarz został wyposażony w nowy, zintegrowany pakiet awioniki Garmin G1000 NXi oraz dwukanałowy cyfrowy system sterowania silnikiem FADEC. Z kolei 4 maja 2021 wiropłat otrzymał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) zezwalający na transport ładunków o masie do 2000 funtów (907 kg) na haku przy dopuszczalnej masie startowej do 4475 funtów (2030 kg).

Podczas targów HAI Heli-Expo 2024 Bell ogłosił, że ​​EASA certyfikowała system sterowania lotem Garmin GFC 600H w Bell 505, umożliwiając europejskim klientom wykorzystanie możliwości autopilota dla tej platformy. Oprócz zatwierdzenia EASA firma Bell otrzymała dodatkowy certyfikat typu od FAA na pomocniczy układ paliwowy w lutym 2024.

Obecnie, liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekracza 505 i dotyczy to odbiorców zarówno wojskowych, rządowych, komercyjnych i indywidualnych (łączny nalot floty przekracza 100 000 godzin).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X