W sobotę, 25 października 2025, w Bagdadzie minister spraw wewnętrznych Iraku Abdul Amir al-Shammari brał udział w ceremonii odbioru dwóch zamówionych w grudniu ubiegłego roku w Korei Południowej śmigłowców wielozadaniowych KUH-1 Surion, produkcji spółki Korea Aerospace Industries (KAI).
Zdjęcia: MSW Iraku via Facebook
Śmigłowce zostały dostarczone na pokładzie ciężkiego samolotu transportowego An-124-100 Rusłan emirackich linii transportowych Maximus Airline. Jak czytamy, oba wiropłaty rozpoczęły już pierwsze loty i wynika, że będą stacjonować w stolicy kraju, podlegając Dyrekcji Lotnictwa MSW.
Minister dodał, że resort otrzyma dodatkowe śmigłowce do operowania w prowincjach Basra i Niniwa. Zauważył, że dwaj wykwalifikowani piloci i technicy ukończyli szkolenie, a ośmiu pilotów i siedemnastu techników obecnie odbywa szkolenie na tym typie śmigłowca w Korei Południowej.
Przypomnijmy, że umowa bazowa z 22 grudnia 2024 opiewa na 135 773 290 000 KRW (wówczas 377,976 mln zł) i będzie realizowana pomiędzy 31 marca 2025 a 31 marca 2029 (Irak pierwszym odbiorcą eksportowym koreańskiego KUH-1 Surion).
Informowano, że kontrakt dotyczy dwóch śmigłowców KUH-1 Surion w specjalnej konfiguracji, dodając, że przeznaczeniem będzie wsparcie działań przeciwpożarowych – będą zdolne do jednorazowego zrzutu 3000 litrów wody lub innych środków gaśniczych.
Choć pierwotnie informowano o dwóch śmigłowcach, wygląda na to, że wartość umowy, jak i harmonogram, wraz z informacją o dodatkowych egzemplarzach wskazują na jej rozszerzenie.
KUH-1 Surion
KUH-1 Surion opracowano w ramach rozpoczętego w 2004 programu KHP (Korean Helicopter Program), którego celem było opracowanie śmigłowców wielozadaniowych KUH i szturmowych LAH (Light Armed Helicopter).
Prototyp tego pierwszego został opracowany na bazie Eurocopter AS532 UC/AC Cougar i oblatany 10 marca 2010, a dostawy pierwszych seryjnych egzemplarzy rozpoczęły się w 22 maja 2013. Dotychczas KAI wyprodukowała ponad 200 seryjnych śmigłowców, które trafiły do wojsk lądowych i korpusu piechoty morskiej, a także lotnictwa policji, straży pożarnej, straży wybrzeża i służby leśnej.
Od 2022 rozwijany jest także śmigłowiec szturmowy MAH (Marine Attack Helicopter), dla korpusu piechoty morskiej, który ma bazować na wielozadaniowym śmigłowcu morskim MUH-1 Marineon (wariant KUH-1).
Surion był bezskutecznie oferowany Filipinom, gdzie przegrał z mieleckim S-70i Black Hawk International, a w połowie 2023 KAI podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z wietnamską Viettel Aerospace Institute (VTX) na współpracę przy wirnikach śmigłowców, co miałoby być wstępem do zainteresowania władz w Hanoi śmigłowcem KUH-1 Surion.
Obecnie, Kirgistan planuje zakup dwóch Surionów na potrzeby służb podległych MSW.





