Podczas XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Targach Kielce, jedną z dwóch premier, wchodzącej w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huty Stalowa Wola (HSW) jest Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia 30/40 mm, który został zintegrowany z Taktycznym Pojazdem Wielozadaniowym Waran 4×4 (MSPO 2025: HSW pokazała model Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty).
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Zgodnie z zapowiedzią HSW, Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia (tzw. lekka wieża) o zamiennym kalibrze 30 lub 40 mm to system wieżowy charakteryzujący się budową modułową oraz niską masą poniżej 1500 kg z zakresem prowadzenia ognia -12° do +65°.
Posiada dwuosiową stabilizację uzbrojenia, niezależny stabilizowany przyrząd obserwacyjny operatora przetwarzający obraz w jakości HD a także tryby Hunter-Killer oraz Killer-Killer. Wyposażony w system automatycznego śledzenia celu (AUTOTRACKER) oraz inne systemy znane ze Zdalnie Sterowanego Systemu Wieżowego ZSSW-30, opracowanego przez HSW i Grupę WB, i zintegrowanego dotychczas z modernizowanymi kołowymi bojowymi wozami piechoty Rosomak 8×8 i nowymi bojowymi wozami piechoty Borsuk.
Są to system wykrywania opromieniowania laserowego zintegrowany z podwoziem, otwarta architektura systemu kierowania ogniem (SKO), system nawigacji ze zintegrowanym nadajnikiem nawigacji satelitarnej i modułem kryptograficznym, który charakteryzuje się dużą dokładnością jak i niezawodnością czy system antydronowy do detekcji dronów aktywny i pasywny oraz do neutralizacji niekinetycznej zintegrowany z istniejącymi systemami rozpoznania oraz systemem uzbrojenia wieży.
Posiada również dedykowany karabin maszynowy kal. 7,62 mm oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. Jak wspomniano, HSW zaprezentowała moduł w formie zintegrowanej z Taktycznym Pojazdem Wielozadaniowym Waran 4×4, który zapewnia wysoki poziom ochrony załogi w liczbie 6 osób (dwóch członków załogi i czterech pasażerów)
Waran 4×4 powstał w kooperacji z czeską spółką Tatra Export (część Tatra Trucks, należącej do holdingu Czechoslovak Group i Promet Group) i jest już wdrażany w Wojsku Polskim obecnie w programach kołowego niszczyciela czołgów Ottokar-Brzoza i nosicieli Bezzałogowych Systemów Poszukiwawczo-Uderzeniowych Gladius. Ponadto, w latach 2023-2024 polski przemysł zaoferował wariant dowódczy Warana oraz system zwalczania bezzałogowców (BSL).
Punktem wyjścia dla przyszłego Warana był czeski Patriot II na podwoziu T815-7M3B21.372 linii Force, który był już prezentowany na XVII MSPO w 2019, ale polski projekt został głęboko przebudowany i zmodyfikowany.
Warana wyposażono w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (alternatywnie chłodzony powietrzem Cummins ISL o mocy 270 kW) wraz z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Allison 4500SP, co zapewnia prędkość maksymalną do 100 km/h na drodze utwardzonej i zasięgiem jazdy do 650 km. Charakteryzuje się ochroną balistyczną poziomu od 2 do 4 i przeciwminową poziomu od 2a/2b do 3a/2b według normy STANAG 4569.
Masa własna Warana wynosi 13 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita to 18 000 kg. Pojazd może pokonywać przeszkody pionowe o wysokości do 0,4 m, rowy o szerokości 0,55 m, pochylenie wzdłużne terenu do 60º, może też bez przygotowania brodzić do głębokości 0,8 m. Waran może być użytkowany w zakresie temperatur otoczenia od -32 ºC do +49 ºC. Prześwit jest regulowany i wynosi od 260 mm do 430 mm. Pojazd ma wymiary: dł. 6,19 m, szer. 2,55 m i wys. 2,73 m.
Podstawę konstrukcji stanowi centralna rura szkieletowa o średnicy ok. 400 mm. Składa się z modułów, między którymi montowane są przekładnie zębate przenoszące siłę z umieszczonych wewnątrz wałów napędowych na wahliwe półosie. W konstrukcji nie występuje konieczność przenoszenia momentu przez przeguby Cardana. Takie rozwiązanie sprawia, że przekładnie i wały nie są narażone na uszkodzenia spowodowane przeszkodami napotkanymi podczas jazdy w terenie. Według HSW, podwozie cechuje się doskonałymi parametrami jezdnymi.
Dużą zaletą tego rozwiązania jest modułowa konstrukcja, umożliwiającą łatwą rozbudowę pojazdu. Pozwala np. na bardzo prostą rekonfigurację z wyjściowego układu napędowego 4×4 do wariantu 6×6 czy 8×8, a także na wprowadzenie dodatkowych systemów. Modułowa budowa podwozia stosowana w szerokiej gamie pojazdów wojskowych ułatwia obsługę i obniża koszty eksploatacji.

