PLargonia to statek powietrzny w układzie delta wyposażony w silnik spalinowy o mocy 32 koni mechanicznych, powtarzający układ konstrukcyjny irańskiego Shaheed-136. Płatowiec jest nieco mniejszy od swojego pierwowzoru: ma długość 2,6 metra i rozpiętość 2,3 metra, zaś w konstrukcji irańskiej te wartości wynoszą odpowiednio 3,5 i 2,5 metra. Przeszło dwukrotnie niższa jest również masa wynosząca 85 kilogramów w porównaniu do 200 kg Shaheda-136, czy też maksymalnie 240 kg w przypadku Gierani-2.
Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
ITWL proponuje dwa warianty tego BSP. Pierwszy z nich oznaczony jako AT zaprojektowany został jako cel latający imitujący Gieranie-2/Shahedy-136. Użycie tego typu konstrukcji mogłoby pozwolić na szkolenie polskich wojsk obrony przeciwlotniczej w zwalczaniu celów o charakterystykach maksymalnie zbliżonych do tych, którymi dysponują masowo używane na Ukrainie rosyjskie BSP. Wagę umiejętności skutecznego zwalczania tego typu celów podkreśla fakt, że ze względu na niską cenę i masowość produkcji obecnie Gieranie-2 stały się podstawowym środkiem napadu powietrznego używanego przez Rosję w wojnie na Ukrainie.
Wytwórca przewidział także możliwość wyposażenia PLargonię w głowicę bojową. W wersji określonej jako OWA ma dysponować ładunkiem wybuchowym o masie do około 16-20 kg. Jest to oczywiście znacznie mniej od oryginału, który dysponuje głowicami o masie 50-90 kg, co wynika z mniejszych rozmiarów polskiej konstrukcji.
Dane techniczne:
- Napęd: silnik 342i B4 TS o mocy 32 KM;
- Rozpiętość skrzydeł: 2,2 m;
- Długość: 2,6 m;
- Masa startowa: 85 kg;
- Prędkość przelotowa: 185 km/h;
- Zasięg: do 900 km.
ITWL zaprezentował na swoim stoisku także m.in. bezzałogowce Pancernik i Kleszcz.
Warto dodać, że 16 lipca br. amerykańska spółka SpektreWorks z Arizony zaprezentowała sekretarzowi obrony Pete’owi Hegsethowi bezzałogowiec LUCAS (Low-Cost Uncrewed Combat Attack System), zwany także FLM 136, czyli amerykańską kopię Shahed-136.
Czytaj także:
