Radar Tuga opracowywany przez gdański oddział PIT-Radwar to oferta niewielkiego urządzenia przeznaczonego do wykrywania i śledzenia celów powietrznych: samolotów, śmigłowców oraz bezpilotowych statków powietrznych. Zadebiutował w zeszłym roku, zaś na tegorocznym MSPO pokazano dwa kolejne warianty jego zastosowania (Nowości PIT-Radwar na MSPO 2024: Warta, Sajna i Tuga).
W wariancie przenośnym radar został uzupełniony o antenę IFF / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
Oprócz opisanego oddzielnie rozwiązania w postaci 4 anten umieszczonych na samobieżnej armacie SA-35, zaprezentowano również propozycję wersji przenośnej z pojedynczą obracaną anteną, umieszczoną na trójnogu (MSPO 2025: Radar Tuga na samobieżnej armacie przeciwlotniczej SA-35).
Parametry techniczne nie uległy zmianie. Pracujące w pasmie X (8-12 GHz) na fali ciągłej, urządzenie dysponuje zasięgiem instrumentalnym 50 km, zaś deklarowany zasięg wykrywania celów o skutecznej powierzchni odbicia na poziomie 0,01 m², czyli charakterystyczny dla celów klasy mikro BSP, został określony jako przekraczający 5 km. Minimalny zasięg wykrywania wynosi 50 m.
Blok antenowy o wymiarach 700×700 mm składa się z dwóch anten – nadawczej i odbiorczej. Są to urządzenia aktywne z elektronicznym przeszukiwaniem (AESA). Tor nadawczy zbudowany jest z wykorzystaniem półprzewodników opartych na azotku galu (GaN).
Tuga zapewnia obserwację w zakresie 33° w elewacji oraz 90° w azymucie. Jest radarem kategorii 4D czyli mierzy trzy współrzędne położenia celu oraz jego prędkość radialną.
Widok od tyłu zespołu antenowego
Widok z boku przenośnej Tugi

