Jak dowiedzieliśmy się wczoraj z informacji prasowej HSW, Ciężki Bojowy Wóz Piechoty Ratel to najbardziej oczekiwany obecnie pojazd z wachlarza gąsienicowych wozów bojowych dla Sił Zbrojnych RP. SZ RP nie pozyskały dotąd nowoczesnego ciężkiego bojowego wozu piechoty, ale wykorzystują pozostałe niewielkie ilości starego BWP-1 oczekując na wdrożenie pływającego BWP Borsuk do jednostek zmechanizowanych (Dostawa armat Mk 44/S Bushmaster II do seryjnych Borsuków).
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Projekt CBWP jest przedsięwzięciem realizowanym pod nadzorem Polskiej Grupy Zbrojeniowej. W Hucie Stalowa Wola powadzony jest obecnie proces projektowy kluczowego elementu, tj. podwozia CBWP. HSW przedstawia na MSPO propozycję CBWP z wykorzystaniem doświadczeń z programu NBPWP Borsuk oraz polonizacji podwozia do AHS Krab.
Propozycja PGZ opracowywana przez HSW (Huta Stalowa Wola) to nowoczesna, gąsienicowa platforma bojowa przeznaczona do działań na współczesnym polu walki. Głównym zadaniem Ciężkiego BWP (CBWP) jest transport i ochrona pododdziałów piechoty oraz zapewnienie im wsparcia ogniowego w warunkach intensywnego zagrożenia. Pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością taktyczną dzięki zastosowaniu podwozia gąsienicowego, które umożliwia poruszanie się w trudnym terenie. Konstrukcja zapewnia zaawansowaną ochronę balistyczną i przeciwminową, zgodną ze standardami STANAG, co czyni go zdolnym do działania w rejonach o dużym nasyceniu środkami ogniowymi. Wnętrze pojazdu zaprojektowano z myślą o bezpieczeństwie i komforcie załogi oraz desantu, przewidziano miejsce dla dowódcy, kierowcy oraz 6-8 żołnierzy w pełnym oporządzeniu.
Podstawowym uzbrojeniem CBWP jest wieża zdalnie sterowana ZSSW-30 wyposażona w armatę kalibru 30/40 mm oraz zintegrowaną wyrzutnię PPK Spike. System wieżowy posiada zaawansowane systemy optoelektroniczne i celownicze, pozwalające na skuteczne prowadzenie ognia w każdych warunkach. Opcjonalnie wyposażony w aktywny system ochrony (APS), który zwiększa jego przeżywalność na współczesnym polu walki, eliminując zagrożenia ze strony pocisków przeciwpancernych i dronów. Pojazd wyposażony w systemy ostrzegania o opromieniowaniu laserowym (np. OBRA-3), system ochrony przed bronią masowego rażenia (ABC) oraz instalację filtrowentylacyjną. Ciężki BWP to kompleksowy system bojowy, gotowy do działania w warunkach nowoczesnej wojny, charakteryzującej się szybkością, dużą precyzją i wysokim poziomem zagrożeń.
Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2023 ówczesny minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę ramową na zakup z dostosowaniem nawet 700 Ciężkich Bojowych Wozów Piechoty (CBWP). Dostawy miały rozpocząć się w 2025, ale jak wiadomo tak się nie stanie (Ciężkie Bojowe Wozy Piechoty dla Sił Zbrojnych RP).

