Podczas XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach po raz pierwszy pojawił się brazylijski producent samolotów Embraer. Jeden ze światowych liderów w branży lotniczej i kosmicznej, z dumą ogłosił swój debiut na MSPO. W ramach rosnącej obecności w Europie, Embraer aktywnie promował swój najnowocześniejszy samolot wielozadaniowy KC-390 Millenium w Polsce oraz wśród kluczowych interesariuszy w regionie (Embraer zaprezentuje KC-390 Millenium na MSPO 2025).
KC-390 Millenium jest wyposażony w środki biernej ochrony przeciwko przeciwlotniczym pociskom rakietowym
Z radością po raz pierwszy bierzemy udział w targach MSPO. To prestiżowe wydarzenie stanowi cenną okazję do zacieśnienia więzi przyjaźni i współpracy, które łączą nas z naszymi polskimi partnerami. Postrzegamy Polskę jako kraj o bogatym i wybitnym dziedzictwie lotniczo-kosmicznym oraz jako ważnego członka NATO. Embraer jest zaangażowany w rozwijanie znaczącej współpracy z polskim przemysłem obronnym i wierzymy, że KC-390 Millenium może odegrać kluczową rolę we wzmacnianiu regionalnych zdolności i interoperacyjności – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Udział Embraera w MSPO potwierdza zaangażowanie Brazylijczyków w zbudowanie długoterminowej współpracy z polskim przemysłem obronnym i lotniczym. Jak zauważył podczas rozmowy z magazynem MILMAG Marcio E. R. Monteiro, szef marketingu Embraer Defense & Security – Embraer tworzy europejski ekosystem wokół KC-390. Wspomniany ekosystem obejmuje takie elementy jak szkolenia, planowa i bieżąca obsługa techniczna, naprawy i remonty (MRO) oraz badania i rozwój. Brazylijska inicjatywa nie tylko wzmacnia zdolności obronne w całej Europie, ale także promuje strategiczną interoperacyjność między państwami sojuszniczymi.
Prezentacja Embraera w Polsce podkreśla strategiczną wizję firmy dla Europy, gdzie KC-390 Millenium szybko staje się preferowaną platformą transportu taktycznego wśród państw NATO. Inwestując w partnerstwa i innowacje, Embraer dąży do stworzenia bardziej zintegrowanego i odpornego europejskiego systemu obronnego.
Od momentu wejścia do służby w brazylijskich siłach powietrznych w 2019 roku, portugalskich siłach powietrznych w 2023, a ostatnio w węgierskich siłach powietrznych w 2024, KC-390 Millenium udowodnił swoją efektywność, niezawodność i osiągi. Flota samolotów znajdująca się obecnie w użyciu wykazała wskaźnik zdolności do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźnik ukończenia misji powyżej 99%. Do tej pory KC-390 został wybrany przez 11 sił powietrznych na całym świecie, w tym osiem państw europejskich i siedem państw członkowskich NATO.

KC-390 może operować z improwizowanych lądowisk bez utwardzonej drogi startowej / Zdjęcia: Embraer
KC-390 Millenium może przenosić większy ładunek (26 ton) w porównaniu z innymi wojskowymi samolotami transportowymi średniej wielkości. W ładowni można przewieźć Rosomaka, czy wyrzutnię systemu Homar-A (HIMARS). Osiągi samolotu takie jak prędkość przelotowa wynosząca 850 km/h i zasięg ok. 2000 km z pełnym ładunkiem 26 ton jest zdolny do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport i zrzut ładunków i żołnierzy, ewakuacja medyczna, poszukiwania i ratownictwo, gaszenie pożarów i misje humanitarne. Samolot może operować z tymczasowych lub nieutwardzonych pasów startowych, takich jak ubita ziemia, nawierzchnia trawiasta, czy żwir. KC-390 wyposażony jest również w system tankowania w powietrzu przewodem elastycznym. Samolot może zarówno stanowić źródło paliwa dla innych samolotów w powietrzu, jak również samemu pobierać paliwo z innych latających cystern. W Polsce samoloty FA-50PL będą wyposażone w instalację, która pozwoli pobierać paliwo w locie właśnie przewodem elastycznym. Stosunkowo wysoka prędkość przelotowa KC-390 pozwala bezproblemowo przetaczać paliwo do samolotów odrzutowych, w odróżnieniu od samolotów transportowych z napędem turbośmigłowym.
Napęd samolotu stanowią dwa silniki IAE V2500-E5, które są szeroko wykorzystywane w lotnictwie na całym świecie i wykazały się już wysoka niezawodnością. Awionika samolotu obejmuje łącze danych Link 16, co zapewnia możliwość wymiany informacji z innymi samolotami (np. bojowymi F-16).
Obecnie do prowadzenia tzw. ciężkiej obsługi okresowej i remontów wyznaczona jest portugalska OGMA, jednak jak zapewnia Marcio E. R. Monteiro, Polska z potencjalnie dość liczną flotą KC-390 mogłaby stać się regionalnym ośrodkiem obsługowym. Przypomnijmy, że KC-390 Millenium wybrały już Czechy, Litwa, Austria i Szwecja.
Oprócz bazy obsługowej Marcio E. R. Monteiro zwraca uwagę, że wraz z ofertą kupna samolotów Embraer oferuje możliwość rozwinięcia współpracy z polskim przemysłem. W grę wchodzi nie tylko udział w produkcji podzespołów do KC-390 ale i innych samolotów koncernu.
