Podczas zaplanowanego na 2-5 września br. XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2025 w Targach Kielce, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne Belma z Bydgoszczy zaprezentowały bezzałogowo-załogowy system minowania narzutowego Bluszcz.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Bezzałogowo-załogowy system minowania narzutowego o kryptonimie Bluszcz to nowoczesne rozwiązanie przeznaczone do szybkiego i precyzyjnego tworzenia pola minowego. Innowacyjnym elementem systemu jest zastosowanie zamiennej obsługi manualnej lub zdalnej pojazdu przez operatora, w zależności od poziomu zagrożenia.
Pojazd dysponuje centralnym systemem sterowania, umożliwiającym realizację trybu bezzałogowego, z elementami autonomii umożliwiającymi zaprogramowanie trasy przejazdu.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Zasadniczym elementem systemu jest zintegrowany z podwoziem pakiet luf z 20 wymiennymi kasetami, z których każda załadowana jest 5 minami przeciwpancernymi MN-123. System minuje w pasie do 30 do 90 metrów. Zarówno zakres jak i gęstość minowania są programowalne.
Bluszcz powstał przy współpracy z białostocką spółką STEKOP oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) z Sulejówka. Bazą jest pojazd załogowo-bezzałogowego TAERO (Więcej o podwoziu: MSPO 2022: TAERO – załogowo-bezzałogowy pojazd wysokiej mobilności).
Zdjęcie: Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne
Obecnie, Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne Belma są oferentem w zakresie elementów minowania narzutowego, wraz z Hutą Stalowa Wola (podwozie) w zakresie konsultacji rynkowych na nowe transportery minowania narzutowego na podwoziu gąsienicowym dla Wojska Polskiego oraz dostawcą, zaplanowanych na lata 2026-2028, 24 kołowych pojazdów minowania narzutowego (PMN) Baobab-K na podwoziu Jelcz 8×8 z opancerzoną kabiną (którego pierwszy seryjny egzemplarz, zgodnie z zapowiedzią HSW, zaprezentowano obok pojazdu Bluszcz; patrz zdjęcie powyżej – przyp. red.).
System też także wykorzystuje miny przeciwpancerne MN-123 (podobnie jak starszy ISM Kroton). Miny narzutowe o średnicy 180 mm i wysokości 90 mm mają masę 3,7 kg. Mogą być wyposażone w ładunki kumulacyjne EFP. Są one zdolne do penetracji pancerza o grubości 60 mm. Wybuch może być inicjowany zapalnikiem magnetycznym, zwłocznym lub natychmiastowym. Minę przed wyrzuceniem można zaprogramować tak, aby eksplodowała w żądanym momencie – po określonym czasie od zadziałania zapalnika lub p przejechaniu nad nią konkretnej liczby pojazdów. Zgodnie z wymaganiami konwencji międzynarodowych miny MN-123 podlegają neutralizacji po określonym czasie. Neutralizacja jest realizowana albo przez detonację albo przez zablokowanie możliwości zdetonowania ładunku wybuchowego.
