Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) oraz spółki STEKOP, Auto Podlasie i AP Solutions opracowały załogowo-bezzałogowy pojazd wysokiej mobilności TAERO na bazie Pojazdu Wojsk Aeromobilnych (PWA) AERO, który trafił do Wojska Polskiego. TAERO jest prezentowany na XXX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach w wersji skrzyniowej jako pojazd logistyczny, obok pojazdu RECON, który może stanowić mobilne stanowisko sterowania i kontroli. Ponadto, prezentowany jest klasyczny PWA AERO z zabudową dla desantu (6. BPD odbiera kolejne pojazdy aeromobilne).
WITPiS, STEKOP, Auto Podlasie oraz AP Solutions opracowały załogowo-bezzałogowy pojazd wysokiej mobilności TAERO na bazie Pojazdu Wojsk Aeromobilnych AERO
TAERO powstał w oparciu o doświadczenia zdobyte przez poszczególnych członków konsorcjum przy dostawach załogowych pojazdów PWA dla 6. Brygady Powietrznodesantowej im. gen. bryg. Stanisława Sosabowskiego.
Został przystosowany do realizacji misji w trybie bezzałogowym, w oparciu o Centralny System Sterowania Pojazdem (CSSP), opracowany przez spółkę STEKOP na bazie wieloletnich doświadczeń w budowie bezzałogowych platform lądowych związanych z linią TARVOS oraz projektem bojowo-rozpoznawczego autonomicznego pojazdu kołowego Perun, w kooperacji z Zakładami Mechanicznymi Tarnów (ZMT) i Wojskową Akademią Techniczną (WAT) przy współfinansowaniu rzez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w ramach Programu Badań Naukowych na Rzecz Obronności i Bezpieczeństwa Państwa pn. Przyszłościowe Technologie dla Obronności – Konkurs Młodych Naukowców (Bezzałogowy Perun strzela ppk Pirat).
Podczas projektowania TAERO zebrano opinie i uwagi ze strony spadochroniarzy z 6. BPD, którzy użytkują pojazdy PWA AERO od stycznia 2020 i mogą być potencjalnym użytkownikiem nowego pojazdu. Wskazali oni na konieczność wdrożenia do wojsk aeromobilnych lekkich pojazdów specjalistycznych i bezzałogowych. Wkład merytoryczny zapewnili także eksperci z WITPiS.
Efektem powyższego jest pojazd TAERO, łączący zalety platformy załogowej i bezzałogowej z zachowaniem możliwości desantowania techniką spadochronową. Rozwiązania techniczne bazują w dużym stopniu na sprawdzonych w różnorodnych warunkach klimatycznych komponentach renomowanej spółki motoryzacyjnej, co w perspektywie wieloletniej eksploatacji powinno zapewnić serwis gwarancyjny i pogwarancyjny.
Pojazd TAERO został dopuszczony do poruszania po drogach publicznych i bezdrożach w trybie załogowym (z kierowcą). Zależnie od sytuacji i zagrożeń, pojazd może zostać przekonfigurowany w tryb bezzałogowy w krótkim czasie. W trybie bezzałogowym oferuje on możliwość jazdy w trybie zdalnego sterowania przez operatora, odtwarzanie trasy zarejestrowanej w trybie jazdy załogowej lub zdalnego sterowania, jazdy autonomicznej po zadanej przez operatora trasie, jazdy w trybie follow me za żołnierzem (jako muł na kołach) lub za innym pojazdem, jazdy w trybie wahadłowym pomiędzy wyznaczonymi punktami, operowania jako szpica w kolumnie marszowej, jazdy w tandemie z pojazdem opancerzonym (mobilnym stanowiskiem sterowania), prowadzenia zadań rozpoznania i obserwacji z użyciem dodatkowego wyposażenia np. głowicy obserwacyjnej czy realizacji misji z wykorzystaniem napędu elektrycznego (dzięki zredukowanemu śladowi cieplnemu).
Pojazd wyposażony jest w podwójny napęd: główny wysokoprężny spalinowy o mocy 96 kW (130 KM) oraz pomocniczy elektryczny o mocy 50 kW. Ten pierwszy zapewnia zasięg do 400 km, a drugi do 30 km (po drogach utwardzonych). Prędkość maksymalna wynosi 100 km/h, jednak producenci ze względów bezpieczeństwa zalecają jazdę do 50 km/h. Masa własna pojazdu wynosi 2800 kg, a jego ładowność to kolejne 1000 kg. TAERO ma 3,6 m długości, 2,1 m szerokości i 2,1 m wysokości (bez lusterek i anten).
TAERO wyposażono we wspomniany CSSP, oparty o jednostkę operacyjną wraz z niezbędną infrastrukturę informatyczną, dwuantenowy system lokalizacji satelitarnej (GNSS GPS) wspomagany jednostką zliczeniową (IMU), czujniki monitorowania otoczenia (kamerę termowizyjną o rozdzielczości 640×480 px, kamerę dzienną 1920×1080 px i kamery obwodowe 2 Mpx) oraz rozwiązania mechatroniczne, współpracujące z fabrycznymi mechanizmami platformy. System został wyposażony w moduł bezpieczeństwa autoryzujący dostęp do zarządzania pojazdem i jego zasobami.
Łączność bezprzewodową zapewnia zespół radiomodemów wysokiej przepustowości danych, umożliwiający przekaz sygnałów sterujących i wizji z minimalnymi opóźnieniami. Jej zasięg wynosi 5 km w terenie otwartym z szyfrowaniem AES-256 z możliwością zwiększenia do 15-20 km, dzięki punktom retransmisyjnym.
TAERO charakteryzuje się napędem na obie osie, sztywnymi mostami, blokadami mechanizmów różnicowych oraz terenowym ogumieniem wyposażonym we wkładki dojazdowe. Został przystosowany do desantowania spadochronowego, transportu na pokładzie okrętu, drogą i koleją, na zawiesiu pod śmigłowcem, a także transportu ładunków na platformie ładunkowej z możliwością samozaładunku oraz holowania przyczep lub trałów.
Modułowa architektura i przestrzeń ładunkowa wraz z pokładowym źródłem energii elektrycznej dużej mocy (30 kW) umożliwia rozbudowę i integrację z dodatkowym modułami np. głowicą obserwacyjną, systemami uzbrojenia czy systemami rozpoznania zagrożeń. Dzięki temu TAERO może zostać skonfigurowany do roli pojazdu rozpoznania inżynieryjno-saperskiego lub chemicznego, logistycznego lub ewakuacji medycznej, nośnika systemów rozpoznawczych, zdalnie sterowanych stanowisk strzeleckich, zdalnie sterowanych wyrzutni pocisków przeciwpancernych, amunicji krążącej, systemów do zwalczania bezzałogowców, wyrzutni celów pozornych czy pasywnego namierzanie celów z użyciem głowic obserwacyjnych innych pojazdów.
Informacja prasowa