W tym roku kieleckie przedsiębiorstwo Parasnake zaprezentowało na targach MSPO hełm ochronny Gentex HGU-55/GTX specjalnie przygotowany dla polskich pilotów samolotów odrzutowych MiG-29, Su-22 i Iskra (Samoloty dla Straży Granicznej, 2018-06-27). W odróżnieniu od zaprezentowanego w zeszłym roku hełmu HISL Alpha 900 SAR (przeznaczonego dla morskich ratowników działających z powietrza), hełm HGU-55/ GTX to osłona głowy opracowana dla użytkownika pracującego na o wiele wyższych pułapach, dla którego graniczna prędkość awaryjnego opuszczenia statku powietrznego sięga 600 węzłów (MSPO17: Premiera Alpha 900 SAR, 2017-09-22).

Prezentowany na ekspozycji przedsiębiorstwa Parasnake hełm amerykańskiego potentata w dziedzinie budowy osłon głowy został specjalnie przystosowany do użytkowania w samolotach pochodzenia radzieckiego/rosyjskiego, w tym popularnych MiG-29 oraz Su-22.

Prezentowany na ekspozycji przedsiębiorstwa Parasnake hełm amerykańskiego potentata w dziedzinie budowy osłon głowy został specjalnie przystosowany do użytkowania w samolotach pochodzenia radzieckiego/rosyjskiego, w tym popularnych MiG-29 oraz Su-22.

Konstrukcja czerepu została wykonana z aramidu zbrojonego włóknem węglowym przez co hełm jest stosunkowo lekki (1300-1400 g w zależności od wyposażenia specjalistycznego). Charakterystycznym elementem budowy czerepu jest brak dużych otworów wentylacyjnych charakteryzujących lotniczy hełm ochronny ZSz-7 dotychczas używany przez polskich lotników. Ta rozpoznawalna cecha w przypadku wyrobu radzieckiego została wyeliminowana w hełmie HGU-55/GTX i zastąpiona przez specjalnie wyprofilowane wyposażenie wewnętrzne oraz przez tkaninę z której został wykonany fasunek spełniające tę samą rolę (SHOT Show 2018: Ocieplacz podhełmowy CWL, 2018-01-22).

Zakres zmian wchodzących w pakiet adaptacji hełmu amerykańskiego do potrzeb polskiego użytkownika obejmował wydłużenie do 71 cm przewodu maski tlenowej, wymiany jej końcówki z przystosowaniem do pokładowej aparatury tlenowej oraz wykonania przejściówki typu Jack o średnicy 6,35 mm do zasilania instalacji hełmowej.

Zakres zmian wchodzących w pakiet adaptacji hełmu amerykańskiego do potrzeb polskiego użytkownika obejmował wydłużenie do 71 cm przewodu maski tlenowej, wymiany jej końcówki z przystosowaniem do pokładowej aparatury tlenowej oraz wykonania przejściówki typu Jack o średnicy 6,35 mm do zasilania instalacji hełmowej.

Jako jeden z niewielu na świecie hełm jest przygotowany do nagłego opuszczenia statku powietrznego poprzez katapultowanie przy prędkości statku do 600 węzłów. Bezpieczeństwo i ochronę głowy oraz części twarzowej zapewnia lotnikowi w trakcie ewakuacji system podwójnych osłon. Specjalnie skonstruowane gniazdo dla optoelektroniki noktowizyjnej, opracowane z myślą wszechstronnym zastosowaniu w przypadku doboru urządzeń różnych producentów, gwarantuje bezpieczne opuszczenie statku podczas nagłej awarii.

Pakiet wprowadzonych modyfikacji technicznych adaptujących typowo zachodnią konstrukcję na potrzeby użytkownika pracującego na sprzęcie pochodzenia radzieckiego spowodował, że hełm po tych zmianach otrzymał nieoficjalną, jeszcze nie katalogową nazwę HGU-55/WARPAC (Warsaw Pact).

Pakiet wprowadzonych modyfikacji technicznych adaptujących typowo zachodnią konstrukcję na potrzeby użytkownika pracującego na sprzęcie pochodzenia radzieckiego spowodował, że hełm po tych zmianach otrzymał nieoficjalną, jeszcze nie katalogową nazwę HGU-55/WARPAC (Warsaw Pact).

Budowa elementów wyposażenia wewnętrznego oparta na konstrukcji X-Liner, wraz z elementami wykonanymi z wysokiej jakości naturalnej skóry oraz zintegrowana budowa systemu zapięcia wraz z łyżką podbródkową, zapewnia pilotowi swobodę działania oraz stabilizację osłony głowy podczas wykonywania skomplikowanych manewrów przy wielkich prędkościach.

Specjalnie skonstruowane gniazdo dla optoelektroniki noktowizyjnej, gwarantuje bezpieczne opuszczenie statku podczas nagłej awarii.

Specjalnie skonstruowane gniazdo dla optoelektroniki noktowizyjnej, gwarantuje bezpieczne opuszczenie statku podczas nagłej awarii.

Hełm HGU-55/WARPAC przystosowany jest do współpracy z opracowaną dla tej osłony głowy maską tlenową typu HA/LP, której poszczególne elementy składowe jak wąż, jego zakończenie zostały przystosowane do instalacji pokładowych samolotów MiG, Su i TS-11.

Sposób wykonania konstrukcji czerepu oraz elementów przymocowanych do niego gwarantuje pełne bezpieczeństwo przez zaplątaniem się linek spadochronu fotela podczas katapultowania i opadania. /Zdjęcia: Darek Borkowski

Sposób wykonania konstrukcji czerepu oraz elementów przymocowanych do niego gwarantuje pełne bezpieczeństwo przez zaplątaniem się linek spadochronu fotela podczas katapultowania i opadania. /Zdjęcia: Darek Borkowski

Niska masa maski tlenowej wraz ze specjalnymi zaczepami typu bagnetowego czyni z kompletu stosunkowo lekką konstrukcję ochronną nieporównywalnie bardziej komfortową niż stary i wysłużony lotniczy hełm ochronny ZSz-7. Komfort i bezpieczeństwo pracy podczas długotrwałego lotu oraz ochronę w razie nagłej potrzeby opuszczenia statku zapewnia lotnikowi podwójny system zabezpieczeń wzroku typu standardowego dzień/noc oraz o podwyższonym standardzie ochronnym typ EDU-7/P, która ochrania wzrok przed promieniami lasera (Gentex ECH dla USMC, 2017-05-22).