W czwartek, 17 lipca 2025, agencja zakupów obronnych FMI (Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse; występuje też pod angielskim akronimem DALO, Defence Acquisition and Logistics Organization) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Danii poinformowała, że podpisała umowę z brytyjską spółką KNDS UK na dostawę dwóch mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym DSB (Dry Support Bridge).
Mosty zostaną posadowione na ciężkich podwoziach RMMV HX 10×10, z rodziny których duńskie siły zbrojne korzystają od końca 2006 (205 egzemplarzy, w tym 113 HX77 8×8 z systemem samozaładowczym, 83 HX77 8×8 w konfiguracji transportowej/cysterny, 5 HX58 6×6 w konfiguracji ciągnika siodłowego oraz 4 HX60 4×4 w konfiguracji kontenerowej/transportowej).
Europa znajduje się w nowej i poważnej rzeczywistości polityki bezpieczeństwa, dlatego też wprowadzono turbo w budowie siły bojowej Sił Zbrojnych, abyśmy zwiększyli zarówno obronę narodową, jak i zbiorowe odstraszanie. Dwa nowe i nowoczesne mosty towarzyszące są między innymi finansowane ze środków Funduszu Akceleracyjnego i mają na celu wzmocnienie zdolności armii do walki – powiedział minister obrony Troels Lund Poulsen.
Nowe mosty towarzyszące będą dostarczane od początku 2028 i oczekuje się, że Pułk Inżynieryjny (Ingeniøreregimentetze) z koszar Skive w Jutlandii będzie mógł z nich korzystać operacyjnie pod koniec tego samego roku. Mosty będą wówczas gotowe do wsparcia zarówno ćwiczeń, jak i operacji zarówno w kraju, jak i za granicą. Uzupełnią siedem dostarczonych w styczniu br. mostów towarzyszących Leguan na podwoziu czołgu Leopard 2.
Dzięki zakupowi w pełni mechanicznych mostów towarzyszących znacznie wzmacniamy zdolność Armii do szybkiego zabezpieczania opcji zaawansowania i szlaków zaopatrzenia podczas złożonych operacji. Nowa technologia zapewnia nam zarówno szybkość, jak i elastyczność – czynniki decydujące o utrzymaniu dynamiki w nowoczesnych operacjach inżynieryjnych – powiedział pułkownik Thomas Øgendahl Knudsen, szef dywizji lądowej w FMI.
Zgodnie z informacją producenta, most DSB składa się z przęsła o długości 46 m, które 8-osobowa załoga może rozłożyć w ciągu około 90 minut. Most charakteryzuje się nośnością poziomu MLC120, według normy STANAG 2021. System klasyfikacji ładowności MLC (Military Load Classification) to równoważnik ton krótkich z uwzględnieniem geometrii pojazdu, co jest związane z naciskiem jednostkowym. W dużym uproszczeniu obciążenie klasy MLC120 dla pojazdów gąsienicowych oznacza 72 tony metryczne, a dla pojazdów kołowych to 108 ton (teoretycznie).
Dotychczas mosty towarzyszące DSB (a w zasadzie przęsła) były zamawiane przez siły zbrojne USA, Szwajcarii, Australii, Turcji i Filipin i wielokrotnie udowodniły swoją wartość w terenie, uczestnicząc m.in. w działaniach w USA, Europie, Korei Południowej, Iraku i Afganistanie.