17 października amerykański dziennik The Breeze poinformował o wielkogabarytowym ładunku przewożonym z zakładów Northrop Grumman w North Redondo w Kalifornii do portu. Okazało się, że to demonstrator technologii morskiego wysokoenergetycznego systemu laserowego na ciele stałym SSL-TM (Solid-State Laser Technology Maturation).

SSL-TM trafi na okręt desantowy USS Portland (LPD 27) typu San Antonio. Próby morskie jednostki zaplanowano na ostatni kwartał 2019. Pierwotnie wysokoenergetyczny system laserowy miał zostać sprawdzony na bezzałogowym okręcie testowym Ex-Paul F. Foster SDTS / Zdjęcie: US Navy

SSL-TM trafi na okręt desantowy USS Portland (LPD 27) typu San Antonio. Próby morskie jednostki zaplanowano na ostatni kwartał 2019. Pierwotnie wysokoenergetyczny system laserowy miał zostać sprawdzony na bezzałogowym okręcie testowym Ex-Paul F. Foster SDTS / Zdjęcie: US Navy

20 października laser SSL-TM o mocy 150 kW ma zostać dostarczony do portu wojennego w San Diego. Następnie zostanie zamocowany na pokładzie okrętu desantowego USS Portland (LPD-27), typu San Antonio. SSL-TM ma zapewnić amerykańskiej marynarce wojennej (US Navy) zdolność rażenia małych łodzi i bezzałogowych statków latających.

W oczekiwaniu na barkę transportową urządzenie wraz z otaczającą strefą ochronną zajęły 70 miejsc parkingowych w pobliżu wejścia do portu North Redondo. Northrop Grumman ujawnił, że koszt transportu lasera w dniach od 17 do 20 października wynosi 25 tysięcy dolarów (96,3 tys. zł).

Amerykańska marynarka wojenna (US Navy) zamówiła system laserowy SSL-TM 22 grudnia 2015 roku. Umowa z Northrop Grumman Aerospace Systems ma wartość 53,2 mln USD (205 mln zł), a z wykorzystaniem wszystkich opcji kontraktu może wzrosnąć do 91,1 mln USD (351 mln zł).

Solid-State Laser Technology Maturation rozwijano w ramach podzielonego na trzy etapy programu Laser Weapon System Demonstrator (LWSD), obejmującego zaprojektowanie, produkcję, integrację i wsparcie pokładowych badań 150-kilowatowego lasera na ciele stałym.

Solid-State Laser Technology Maturation rozwijano w ramach podzielonego na trzy etapy programu Laser Weapon System Demonstrator (LWSD) / Grafika: US Navy

Solid-State Laser Technology Maturation rozwijano w ramach podzielonego na trzy etapy programu Laser Weapon System Demonstrator (LWSD) / Grafika: US Navy

Zasada działania i architektura SSL-TL zbliżone są do innego systemu laserowego na ciele stałym rozwijanego przez Northrop Grumman – Solid-State Laser Testbed (SSLT). Urządzenie było badane w 2014 roku przez US Army na poligonie White Sands w Nowym Meksyku.

Wraz z SSL-TL opracowano urządzenie i interfejs HPASS (Hybrid Predictive Avoidance Safety Subsystem), chroniące satelity rozpoznania obrazowego przed możliwymi uszkodzeniami urządzeń obserwacyjnych podczas prób lasera.

SSL-TL ma modułową budowę. Nad pokładem mieści się sam laser, głowica optoelektroniczna i systemy śledzenia celów oraz zasilania (Low Power Module). Poniżej, już pod pokładem umieszczono systemy gromadzenia energii (Energy Storage Module) i chłodzenia (Thermal Storage Module). Sterowanie ma odbywać się z mostka za pomocą konsoli CDS/CEM (Common Display System/Common Electronic Module).

Początkowo zakładano, że laser zostanie zintegrowany z bezzałogowym okrętem testowym Ex-Paul F. Foster SDTS (Self Defense Test Ship). Jego rolę pełni wycofany w marcu 2003 niszczyciel rakietowy typu Spruance (DD-964).

W styczniu 2018 US Navy ogłosiła, że SSL-TM trafi jednak na próby morskie na okręt desantowy USS Portland w IV kwartale 2019. Od 26 września jednostka stoi zacumowana w San Diego. Zaplanowano sześć prób podczas których mają zostać porażone systemy optoelektroniczne bezzałogowców, następnie zestrzelenie wpierw jednego a później kilku bezzałogowych statków latających, a następnie uszkodzenie bezzałogowych łodzi.

Analiza
US Navy w przeszłości testowała 30-kW system laserowy AN/SEQ-3 Laser Weapon System (XN-1 LaWS). Został zainstalowany w grudniu 2014 na okręcie desantowym USS Ponce (AFSB(I)-15), typu Austin i wykonywał misję bojową w Zatoce Perskiej.

LaWS opracowała spółka Kratos Defense & Security Solutions w ramach umowy z 2011 o wartości 11 mln USD (42 mln zł). Był pierwszym operacyjnym systemem okrętowej broni laserowej na świecie. Został zdemontowany wraz z wycofaniem okrętu ze służby 14 października 2017.

1 marca 2018 Lockheed Martin poinformował o szczegółach umowy na opracowanie i dostarczenie dwóch 60-kilowatowych systemów laserowych HELIOS (High Energy Laser and Integrated Optical-dazzler with Surveillance) z funkcją bojową, oślepiającą i obserwacyjną. Urządzenie ma być badane od 2021 na niszczycielu rakietowym USS Preble (DDG-88), typu Arleigh Burke Flight IIA (HELIOS dla niszczycieli Arleigh Burke, 2018-03-04).