7 i 10 maja niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe) zaprezentowały w mediach społecznościowych fotografie z montażu w Stanach Zjednoczonych pierwszego z sześciu samolotów transportowych i tankujących C-130J/KC-130J Super Hercules.
Niemieckie wojska lotnicze zaprezentowały fotografie z montażu w Stanach Zjednoczonych pierwszego z sześciu samolotów transportowych i tankujących C-130J/KC-130J Super Hercules
Prace są realizowane w zakładach spółki Lockheed Martin w miejscowości Marietta w stanie Georgia. Pierwszy egzemplarz ma zostać ukończony w lutym 2022, tak aby dostawy wszystkich zamówionych samolotów zakończyły się w 2024. Niemcy otrzymały zgodę na zakup trzech transportowych C-130J-30 Super Hercules i trzech powietrznych tankowców KC-130J Hercules 4 maja 2018 za maksymalnie 1,4 mld USD (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec).
Umowa międzyrządowa została sygnowana dwa lata później. Ze względu na pilną potrzebę operacyjną, Departament Obrony USA zgodził się na udostępnienie miejsca na linii produkcyjnej pierwotnie przeznaczonej na egzemplarze dla amerykańskich sił zbrojnych (USA zamówiły 50 Super Herculesów).
Samoloty będą wykorzystywane przez francusko-niemiecką eskadrę, utworzoną w bazie lotniczej Évreux w Normandii. Eskadra ma docelowo składać się z czterech francuskich oraz sześciu niemieckich C-130J-30/KC-130J Super Hercules. Wstępna gotowość operacyjna zostanie osiągnięta w 2021, gdy rozpoczną się tam międzynarodowe szkolenia, a pełna trzy lata później (Pierwszy KC-130J dla Francji).
Niemcy staną się szóstym europejskim użytkownikiem Super Herculesów. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules / Zdjęcia: Luftwaffe
Plan zakupu amerykańskich samolotów został ogłoszony 4 października 2016. Luftwaffe pozostawi w służbie nowoczesne A400M Atlas, których zamówiono 53 egzemplarze (plus siedem jako opcja) – odebrano dotąd 36 egzemplarzy. Tymczasem do końca 2021 zostanie wycofanych kilkanaście przestarzałych Transall C-160D o napędzie turbośmigłowym, których część zadań przejmą od przyszłego roku Super Herculesy. 2 kwietnia br. Airbus Defence and Space zakończył obsługi C-160D w swoich zakładach w Manching w Bawarii (Symulatory ładowni A400M dla Luftwaffe).
Samoloty C-130J Super Hercules, jak i ich cztery podstawowe wyspecjalizowane warianty, zostały zakupione przez 18 państw w liczbie ponad 400 egzemplarzy i wylatały dotąd ponad 2 miliony godzin. Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J. W porównaniu z C-130 Hercules, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa (Nowa Zelandia potwierdza zakup Super Herculesów).