19 grudnia na lotnisku Duke Field w bazie lotniczej Eglin na Florydzie miała miejsce uroczystość nazwania i wprowadzenia na wyposażenie Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych nowego średniego śmigłowca specjalnego przeznaczenia. Boeing MH-139A Grey Wolf, który powstał w oparciu o włoski AgustaWestland AW139M, zastąpi śmigłowce UH-1N Twin Huey, wprowadzone do służby w połowie lat 1970.
Nazwę własną dla nowego śmigłowca ujawnił dowódca Lotnictwa Uderzeniowego USAF, gen. Timothy Michael Ray. Śmigłowce będą służyć m.in. do ochrony infrastruktury związanej z lądowymi, międzykontynentalnymi rakietowymi pociskami balistycznymi LGM-30G Minuteman III w Wyoming, Montanie i Dakota Północnej, a także innej infrastruktury w Kolorado i Nebrasce / Zdjęcie AFGSC
W ramach pierwszego kontraktu o wartości 375,55 mln USD (1,37 mld zł) z 24 września 2018 zamówiono cztery wiropłaty MH-139A, których dostawy miały pierwotnie zakończyć się w 2021. Jednak według zaktualizowanego harmonogramu, drugi wiropłat zostanie przekazany odbiorcy już w połowie stycznia, a dwa ostatnie w lutym 2020. Docelowo jest planowany zakup 84 kolejnych za równowartość 2,38 mld USD (8,72 mld zł), a dostawy zakończą się w 2031 (MH-139 zastąpi UH-1N , 2018-09-26).
Dzień wcześniej, 18 grudnia powołano komórkę w Dowództwie Lotnictwa Uderzeniowego USAF (AFGSC), Detachment 7, na czele której stanęła ppłk Mary Clark. Będzie ona odpowiedzialna za testy odbiorcze i ewaluację nowych wiropłatów. Na czterech śmigłowcach będą realizowane szkolenia pilotów i załóg do zadań specjalnych w Duke Field, przed ich przeniesieniem do bazy lotniczej Malmstrom w stanie Montana.
Montaż końcowy odbywa się w zakładach Boeinga w Ridley Park oraz Leonardo Helicopters w Filadelfii. Włoska spółka wchodzi w skład zwycięskiego konsorcjum. Warto zauważyć, że niektóre elementy kadłuba powstają w należących do Leonardo zakładach PZL-Świdnik.
MH-139A zostały wyposażone w awionikę dostosowaną do wymogów odbiorcy, specjalistyczne środki łączności, głowicę optoelektroniczną wyrzutnie flar przeciwrakietowych, wielofunkcyjne, kolorowe ekrany dotykowe, wciągarkę, mocowanie na uzbrojenie, oraz 4-osiowy autopilot z możliwością automatyczne zawisu. MH-139A jest zdolny do transportu 9 żołnierzy desantu w opancerzonej kabinie na odległość 420 km bez konieczności tankowania.
Wiropłaty wejdą na wyposażenie 37., 40. i 54. Eskadry Śmigłowców 20. Armii Lotniczej Dowództwa Lotnictwa Uderzeniowego (AFGSC), 1. Eskadry Śmigłowców VIP Dystryktu Kolumbii i 459. Eskadry Transportowej Dowództwa Szkoleniowego Sił Powietrznych na Pacyfiku w bazie lotniczej Yokota Japonii. Będą zapewniać ochronę silosów strategicznych rakietowych pocisków balistycznych LGM-30G Minuteman III i przewóz osób rangi VIP.