W czwartek, 12 września 2024, niemiecka spółka MAN Energy Solutions poinformowała, że została podwykonawcą umowy pomiędzy Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii a konsorcjum Team Resolute (złożonego ze spółek BMT, Harland & Wolff i Navantia UK) i dostarczy zespoły napędowe w programie budowy trzech okrętów zaopatrzeniowych o kryptonimie Fleet Solid Support (FSS) (Sześć wielozadaniowych okrętów wsparcia MRSS dla Royal Navy).
Zgodnie z podwykonawstwem, spółka dostarczy dwanaście silników wysokoprężnych rodziny MAN V32/44CR i sześć agregatów prądotwórczych L32/44CR, a także zestawy systemu selektywnej redukcji katalitycznej MAN SCR (Selective Catalytic Reduction) dla każdego z silników oraz sześć czterołopatowych śrub napędowych o zmiennym skoku Alpha CP z systemami kontroli Alphatronic 3000.
Zgodnie z informacją producenta, rodzina silników V32/44CR składa się z jednostek o 12 cylindrach (12V32/44CR) i mocy 7200 kW, 14 cylindrach (14V32/44CR)/8120 kW, 16 cylindrach (16V32/44CR)/9600 kW, 18 cylindrach (18V32/44CR)/10 800 kW oraz 20 cylindrach (20V32/44CR)/12 000 kW. Nie jest jasne który wariant został wybrany przez zamawiającego.
Każdy z okrętów zaopatrzeniowych FSS otrzyma po trzy silniki V32/44CR i dwa agregaty L32/44CR, a także po dwie śruby w układzie CODELOD (COmbined Diesel Electric Or Diesel).
Pakiet od MAN Energy Solutions przyczyni się do spełnienia niektórych kluczowych wymagań okrętów FSS, niezbędnych do zastosowań morskich, takich jak odporność na wstrząsy, cyberbezpieczeństwo, ochrona przed zagrożeniami NBC (nuclear, biological, chemical), zintegrowane wsparcie logistyczne (ILS), wydajność, niskie emisje i niezawodność. Dalsza redukcja emisji CO2 dzięki wykorzystaniu metanolu jest możliwą opcją poprzez późniejszą modernizację silników 32/44CR.
Grafiki: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii
Navantia UK i nasi partnerzy w Team Resolute dla programu FSS są dumni, że współpracują z MAN w celu zapewnienia światowej klasy technologii napędowej dla okrętów FSS, powiedział José Luis Viguera, kierownik programu FSS w Navantia UK.
MAN Energy Solutions ma udokumentowane doświadczenie współpracy z brytyjską królewską marynarką wojenną (Royal Navy) w programach takich jak fregat rakietowych typu 23 Duke, okrętu zaopatrzeniowego RFA Fort Victoria (A387), typu Fort i okrętami podwodnymi typu Trafalgar.
Andreas Junginger, szef sprzedaży, marynarka wojenna w MAN Energy Solutions, powiedział:
Navantia jest wysoce cenionym i ważnym partnerem dla marynarek wojennych na całym świecie i jesteśmy dumni, że zostaliśmy wybrani do udziału w tym znaczącym programie FSS dla Royal Fleet Auxiliary. Ta zaawansowana aplikacja morska oznacza kolejny kamień milowy dla naszego coraz ważniejszej branży marynarki wojennej i nie możemy się doczekać dalszego rozwijania naszej udanej współpracy.
Przypomnijmy, że 16 listopada 2022 Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii wskazało ofertę konsorcjum Team Resolute we wznowionym w maju 2021 programie FSS wartym 1,6 mld GBP. Umowa produkcyjna została zawarta 18 stycznia 2023.
Okręty wsparcia lotniskowcowych grup bojowych nowej generacji trafią do pomocniczej królewskiej marynarki wojennej Royal Navy (Royal Fleet Auxiliary, RFA) i zastąpią wspomniany RFA Fort Victoria, a także dwa okręty wsparcia RFA Fort Rosalie (A385) i Fort Austin (A386), typu Fort Rosalie.
Będą to największe, poza lotniskowcami typu Queen Elizabeth, okręty brytyjskie. Mają mieć po 216 m długości, 34,5 m szerokości i poruszą się z prędkością do 19 węzłów. Będą zabierać na pokład 9 000 metrów kwadratowych zapasów (paliwa okrętowego i lotniczego, amunicji różnego typu, części zamiennych, żywności czy wody pitnej). Załoga ma liczyć 101 osób z możliwością zaokrętowania kolejnych 80 specjalistów. Mają charakteryzować się energooszczędnymi technologiami, w ramach celu Net Carbon Zero, czyli redukcji śladu węglowego w ciągu 30 lat eksploatacji.
Budowa okrętów ma rozpocząć się w 2025, a wszystkie trzy jednostki mają być dostarczone do Royal Navy do 2032.