We wtorek, 22 sierpnia, amerykańska spółka L3Harris Technologies poinformowała, że weszła w skład konsorcjum ze spółką MAG Aerospace na czele, która zbuduje i dostarczy dla amerykańskich wojsk lądowych (US Army) dwa nowe samoloty rozpoznawcze o nazwie ATHENA-R (Army’s Theater-Level, High-Altitude Expeditionary Next Airborne ISR-Radar) (L3Harris oferuje Global 6500 CAEW dla NATO).
Zdjęcie poglądowe: L3Harris Technologies
ATHENA-R zostaną zabudowane na płatowcu samolotu klasy biznesowej Bombardier Global 6000/6500, które dzięki swoim parametrom taktyczno-technicznych mogą operować na dużych wysokościach, co zapewni im większą przeżywalność i wymagane zdolności operacyjne. Nowe samoloty będą wspierać priorytety US Army związane z modernizacją techniczną artylerii lufowej i rakietowej o kryptonimie Long-Range Precision Fires (LRPF) (Oblot EC-37B Compass Call w docelowej konfiguracji).
Spółka MAG Aerospace jest obecnie głównym wykonawcą kontraktu w programie STORM (Army’s Sensor Technology Operations and Readiness).
MAG Aerospace ma zaszczyt wspierać wojskowy program ATHENA-R. Obecne okoliczności geopolityczne dyktują potrzebę elastycznego i zdecydowanego rozwiązania w zakresie ISR, które będzie w stanie odpowiednio stawić czoła zagrożeniom bliskim równorzędnym i przyszłym spornym środowiskom, a my jesteśmy gotowi to zrealizować – powiedział Joseph Reale, dyrektor generalny MAG Aerospace. MAG ma wyjątkową historię realizacji kompleksowych programów lotniczych klasy C5ISR i zarządzania nimi pod klucz w najbardziej surowych i wymagających środowiskach operacyjnych na całym świecie. To zamówienie stanowi potwierdzenie niestrudzonej pracy, jaką nasi pracownicy wykonują każdego dnia wraz z naszymi klientami.
Zaprojektowany, aby wypełnić lukę pomiędzy flotą samolotów rozpoznawczych klasy ISR wykonujących loty na średnich i dużych wysokościach, program ATHENA-R zapewni większą długotrwałość lotu, ładowność, zasięg i najnowocześniejszą technologię systemu czujników.
Mamy wspaniałe osiągnięcia we współpracy z US Army – powiedział Jon Rambeau, dyrektor działa Integrated Mission Systems w L3Harris Technologies. Nasz zespół rozumie pilną potrzebę wykorzystania tych dalekosiężnych zdolności rozpoznania w celu wsparcia potrzeb US Army w zakresie misji zwiadu i rozpoznania oraz jest w stanie to zapewnić.
Oprócz uzyskania we wrześniu 2022 kontraktu w drugiej fazy programu US Army o kryptonimie MDSS (Multi-Domain Sensing System), L3Harris dostarczyła dwa samoloty rozpoznawcze i walki radioelektronicznej ARES (Airborne Reconnaissance and Electronic Warfare System), opracowane w ramach programu demonstracyjnego HADES (High Accuracy Detection Exploitation System). W związku z trwającą wojną rosyjsko-ukraińską, jeden z nich realizuje zadania na rzecz NATO m.in. nad Polską i państwami bałtyckimi, w rejonie Morza Bałtyckiego i obwodu królewieckiego.
US Army prowadzi też równolegle program demonstracyjny ARTEMIS (Aerial Reconnaissance and Targeting Exploitation Multi-Mission Intelligence System), w ramach którego na mocy umowy z listopada 2020 spółka Leidos dostarczyła samolot rozpoznawczy zabudowany na płatowcu Bombardier Challenger 650.
Zarówno ARES, jak i ATHENA-R zastąpią docelowo flotę zmodernizowanych, turbośmigłowych Beechcraft RC-12X+ Guardrail (wyspecjalizowana wersja Super King Air, wywodząca się z C-12 Huron), używanych do zwiadu radioelektronicznego (SIGnals INTelligence, SIGINT). Pierwsze wersje weszły do użytku jeszcze w 1971. Pomimo wielu modernizacji, ich faktyczne zdolności operacyjne spadają, a koszty eksploatacji rosną. US Army jest też zmuszona poszukiwać na rynku coraz trudniej dostępnych części zamiennych.