Przejdź do serwisu tematycznego

M-346 Master w zespole akrobacyjnym Frecce Tricolori

Włoska spółka Leonardo zaprezentowała pierwszy samolot szkolenia zaawansowanego M-346 Master przeznaczony dla zespołu akrobacyjnego Frecce Tricolori włoskich wojsk lotniczych.

W czwartek, 12 września 2024 o godz. 17.00 czasu lokalnego, we włoskiej bazie lotniczej Treviso-Istrana w Wenecji Euganejskiej, gdzie mieści się 51. Skrzydło wojsk lotniczych (51º Stormo Aeronautica Militare), odbyła się uroczystość prezentacji pierwszego samolotu szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Master przeznaczonego dla zespołu akrobacyjnego Frecce Tricolori (Wypadek włoskiego Typhoona w Australii).

Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Włoch, Aeronautica Militare

W wydarzeniu wzięli udział minister obrony Włoch Guido Crosetto oraz szef sztabu włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare) gen. Luca Goretti, a także przedstawiciele producenta, spółki Leonardo. Zaprezentowany egzemplarz T-346A (włoskie oznaczenie wojskowe M-346) o nr rejestracyjnym MM55224/0 otrzymał specjalne malowanie Frecce Tricolori, zaprojektowane przez biuro Carrozzeria Pininfarina, specjalizujące się m.in. w branży motoryzacyjnej (Włochy wycofały samoloty szturmowe AMX A-11 Ghibli).

Dzisiaj jest historyczny dzień dla Aeronautica Militare: zaprezentowano malowanie M-346, przyszłego samolotu Frecce Tricolori. Ten samolot reprezentuje doskonałość włoskiej technologii i projektu lotniczego: prawdziwy symbol Made in Italy – powiedział minister Crosetto.

Prezentacja pierwszego samolotu nowej generacji zespołu akrobacyjnego włoskiego lotnictwa wojskowego odbyła się po powrocie Frecce Tricolori z North America Tour 2024, gdzie od 10 czerwca do 5 września uczestniczył w 9 pokazach i 17 przelotach w USA i Kanadzie.

M-346 Master jest następcą dla samolotów szkolno-treningowych Aermacchi MB-339-A/PAN. Co ciekawe, pierwotnie zgodnie z decyzją z 2013 ich następcą miał być szkolno-treningowy Leonardo M-345 HET (High Efficiency Trainer), ale już w 2024 resort obrony zablokował decyzję, a po 2015, gdy M-346 wszedł do służby, wybrano ten typ. Jak poinformowano, wymiana parku maszynowego potrwa kilka lat, tak aby pierwszy pełny pokaz w nowym składzie nastąpił w 2028.

Frecce Tricolori, a właściwie 313. Akrobatyczna Grupa Szkoleniowa  313º Gruppo Addestramento Acrobatico) została założona w 1961, a od 1982 używa samolotów MB-339, które w ramach modernizacji MLU otrzymały obecne oznaczenie. Przed katastrofą z 16 września 2023 (drugi lewy skrzydłowy Pony 4), dziewięć samolotów było używanych do lotów pokazowych w formacji, a jeden do lotów solo (z łącznie 11 posiadanych, od Pony 0 do Pony 10).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X