W środę, 15 stycznia 2025, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała w mediach społecznościowych, że dostarczyła wojskom lotniczym Grecji (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) 30. egzemplarz zmodernizowanego samolotu wielozadaniowego F-16V – z łącznie 83 planowanych.
Zdjęcie: Hellenic Aerospace Industry via Lockheed Martin Europe
Głównym podwykonawcą prac jest grecka spółka Hellenic Aerospace Industry (HAI), a są one realizowane na mocy umowy pomiędzy Departamentem Obrony USA a Lockheed Martin z grudnia 2018 o wartości 996,8 mln USD (wówczas 3,72 mld zł). Pierwszy zmodernizowany egzemplarz został oblatany 17 stycznia 2021 z greckiej bazy lotniczej Tanagra w pobliżu Aten. Od tamtej pory realizowane są systematyczne dostawy kolejnych samolotów, a termin umowny finalizacji przedsięwzięcia to 30 czerwca 2027.
Program obejmuje modernizację 83 egzemplarzy F-16C/D Block 30/50/52/52+ Advanced ze 154 posiadanych egzemplarzy do standardu F-16V – równoważnego dla nowo produkowanych F-16C/D Block 70/72. W lipcu ub. r. pojawiły się doniesienia medialne o możliwości przekazania 32 F-16C/D Block 30 walczącej Ukrainie – przyp. red.).
Prace modernizacyjne zostały zaakceptowane przez grecki rząd 29 kwietnia 2018 i miały objąć 85 egzemplarzy (zamiast wcześniej planowanych 123). Jednak po weryfikacji stanów technicznych poszczególnych samolotów, jeden z nich został skreślony z realizacji prac, a następnie kolejny.
W ramach modernizacji, greckie samoloty otrzymują stacje radiolokacyjne APG-83 SABR z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, nowe modułowe komputery misji, nowe kolorowe wyświetlacze CPD (Center Pedestal Display), nahełmowe wyświetlacze JHMCS II, wielofunkcyjne łącza danych Link 16, oparte o terminal MIDS i jednolity system łączności taktycznej JTRS, systemy bliskiej nawigacji TACAN i wskaźniki sytuacji horyzontalnej EHSI, systemy nawigacji satelitarnej LN260 i bezwładnościowej, programowalne układy cyfrowe iPDG oraz systemy identyfikacji swój-obcy AN/APX-126 wraz z interrogatorami zintegrowanymi z transponderami CIT.
W ramach umowy, dostarczone zostaną również system planowania misji JMPS, symulator samolotu w wersji F-16V (oraz zostaną modernizowane dwóch greckie symulatory), stacja testująca poziom awioniki, szyfrowana komunikacja, wyposażenie kryptograficzne i nawigacyjne oraz zestawy modernizacyjne i integracyjne dla zaawansowanego zestawu samoobrony ASPIS (do standardu ASPIS II).
14 listopada 2024 Grecja otrzymała zgodę na zakup pakietu wsparcia eksploatacji silników swoich F-16 za maksymalnie 160 mln USD (wówczas 655,5 mln zł).
Poza zmodernizowanymi F-16V, w niedalekiej przyszłości greckie wojska lotnicze mają dysponować także 24 Dassault Rafale DG/EG w standardzie F3-R, zamówione w dwóch partiach w styczniu i wrześniu 2021 wraz z pakietem uzbrojenia (9 stycznia br. sfinalizowano dostawy – przyp. red.). Z kolei 25 lipca 2024 zatwierdzono zakup 20 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II z zachowaniem opcji na zakup w przyszłości kolejnych 20 egzemplarzy. Szkolenie pilotów będzie odbywać się na zmodernizowanych samolotach szkolenia podstawowego Beechcraft T-6A NTA Texan II i Leonardo M-346 Master.
https://twitter.com/LMEuropeNews/status/1879540031813038155