12 kwietnia portal branżowy Janes poinformował, że spółka Leonardo planuje zaoferować ministerstwu obrony Wielkiej Brytanii dwusilnikowe śmigłowce wielozadaniowe AW149 w ramach programu NMH (New Medium Helicopter).
Spółka Leonardo planuje zaoferować ministerstwu obrony Wielkiej Brytanii śmigłowce wielozadaniowe AW149 w ramach programu NMH (New Medium Helicopter) / Zdjęcie: PZL-Świdnik
Według dostępnych informacji, w maju br. w zakładach Leonardo w brytyjskim Yeovil w hrabstwie Somerset nastąpi prezentacja dla przedstawicieli resortu obrony, sił zbrojnych i mediów demonstratora w postaci obecnie malowanego na czarno śmigłowca AW189 (który jest cywilną wersją AW149 – przyp. red.).
Według Nicka Whitney’a, dyrektora zarządzającego spółką Leonardo Helicopters UK, demonstrator będzie adekwatnie reprezentował AW149, gdyż kabina obu jest tej samej wielkości, podobnie jak osiągi oraz otwarta architektura wyposażenia. Docelowy AW149 zostanie zaoferowany z możliwością integracji dwóch różnych silników: General Electric CT7-2E1 lub Safran Aneto-1K wraz z 60-watową pomocniczą jednostką zasilającą Safran e-APU w przypadku obu wariantów zespołu napędowego.
Zgodnie z opublikowanym 22 marca dokumentem pt. Defence Command Paper, w 2025 ma rozpocząć się zastępowanie średnich śmigłowców wielozadaniowych Westland Puma HC.Mk 2 w królewskich wojskach lotniczych (RAF, Royal Air Force), a także śmigłowców Bell Griffin HT1/HAR2 (Bell 412EP), używanych przez RAF oraz Korpus Lotniczy Wojsk Lądowych (Army Air Corps) do różnych zadań.
Według resortu obrony Wielkiej Brytanii, prace nad programem są na wczesnym etapie z wysiłkiem skupionym głównie na opracowywaniu i udoskonalaniu kluczowych wymagań operacyjnych użytkowników. Dotyczy to szczegółów logistycznych, lokalizacji miejsc stacjonowania, wielkości zamówienia, harmonogramu dostaw i organizacji wszystkich struktur sił zbrojnych.
Jednak według komentatorów, brytyjskie zamówienie będzie oscylować w okolicach 30-40 śmigłowców, a potencjalne kontroferty mogą złożyć spółki Boeing (MH-139 Grey Wolf), Bell (525 Relentless), Airbus Helicopters (H175, NHI NH90 lub H225M Caracal) czy Lockheed Martin (UH-60/S-70 Black Hawk). O zainteresowaniu tymi ostatnimi, media brytyjskie informowały 4 kwietnia br.
Jeśli chodzi o AW149, to zaprezentowany w 2006 śmigłowiec jest wykorzystywany w niewielkiej liczbie w Tajlandii (1 w policji, 4 w wojskach lądowych) oraz w egipskiej marynarce wojennej (24 zamówione w 2019 roku z opcją na 10 kolejnych, z czego 5 dostarczono w 2020 roku). Montaż odbywa się w zakładach Leonardo we włoskim Vergiate (AW149 dla Egiptu?).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.