10 czerwca, należąca do włoskiej Leonardo, spółka AgustaWestland Philadelphia dostarczyła amerykańskiej marynarce wojennej (US Navy) pierwszy z 68 dotąd zamówionych jednosilnikowych śmigłowców szkolnych w ramach programu TH-73A AHTS (Advanced Helicopter Traning System), wcześniej oznaczonym TH-XX. Jest to model TH-119, będący dostosowanym do wymogów zamawiającego wariantem wiropłatu AW119Kx Koala.
Należąca do włoskiej Leonardo, spółka AgustaWestland Philadelphia dostarczyła amerykańskiej marynarce wojennej pierwszy z 68 dotąd zamówionych jednosilnikowych śmigłowców szkolnych w ramach programu TH-73A AHTS / Zdjęcie: Leonardo
Uroczystość przekazania śmigłowca odbyła się na kampusie zakładów montażowych spółki AgustaWestland Philadelphia w Filadelfii, w stanie Pensylwania. Ze strony zamawiającego, wzięli w niej udział dowódca lotnictwa US Navy (Naval Air Forces) i dowódca lotnictwa Floty Pacyfiku (Naval Air Force U.S. Pacific Fleet) adm. Kenneth Whitesell, dyrektor biura Air Warfare Division (N98) kadm. Gregory Harris oraz dyrektor programowa Naval Undergraduate Flight Training Systems kmdr Holly Shoger.
Ponadto, uczestniczyli w niej dyrektor generalny spółki Leonardo Alessandro Profumo, dyrektor zarządzający spółki Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo, dyrektor generalny Leonardo Helicopters US William Hunt oraz członkowie administracji publicznej szczebla lokalnego, stanowego i federalnego, w tym demokratyczny kongresmen Donald Norcross i burmistrz Filadelfii Jim Kenney.
Pierwsza partia 32 śmigłowców została zamówiona 13 stycznia 2020 za równowartość 176,47 mln USD (648 mln zł), a druga licząca 36 wiropłatów – 12 listopada tego samego roku za równowartość 171,05 mln USD (628 mln zł). Oprócz śmigłowców, zamówienia obejmują pierwszy pakiet części zamiennych, wyposażenie pomocnicze, wyposażenie szkolne, wciągarki, obciążenia zawiesi, dane dotyczące szkolenia instruktażowego, a także pakiet szkolenia dla instruktora pomocniczego i personelu obsługi technicznej. Łączne zapotrzebowanie w ramach programu TH-73A AHTS wynosi 130 egzemplarzy (zamiast pierwotnie planowanych 105), które będą dostarczane do 2024 roku za maksymalnie 638 mln USD (2,34 mld zł) (Druga partia TH-73A dla US Navy, TH-73A dla US Navy).
Dyrektor generalny Leonardo Alessandro Profumo przekazał uczestnikom uroczystości, że to ważne wydarzenie dla całej spółki, oznaczające rosnące wysiłki i zobowiązanie do bycia nie tylko dostawcą, ale także partnerem i strategicznym aktywem dla Stanów Zjednoczonych w kilku sektorach.
Śmigłowce TH-119, które wejdą do służby jako TH-73A, będą zastępować począwszy od 2022 roku pozostające w służbie od lat 1980. śmigłowce Bell TH-57B/C Sea Ranger (zmilitaryzowana wersja modelu Bell 206), służące do szkolenia pilotów US Navy, Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) i Straży Wybrzeża (US Coast Guard, USCG), przynajmniej do 2050 roku. Będą wykorzystane w bazie lotniczej marynarki wojennej NAS Whiting Field w Milton na Florydzie.
Spółka Leonardo zapowiedziała, że w grudniu tego roku rozpocznie się budowa nowego kompleksowe centrum wsparcia śmigłowców o powierzchni 9290 metrów kwadratowych w Whiting Aviation Park, zlokalizowanego bezpośrednio przy pasie startowym NAS Whiting Field, w celu zapewnienia natychmiastowej konserwacji i napraw śmigłowców (MH-139A Grey Wolf w służbie).
Prototyp TH-119 otrzymał certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w lipcu 2018. Śmigłowiec ma 12,92 m długości, 3,29 m wysokości i 1508 kg masy własnej. Średnica wirnika głównego to 10,83 m. Jest napędzany silnikiem turbowałowym Pratt & Whitney PT6B-37A o mocy 1000 KM (746 kW), który pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnej 281 km/h (152 w.) i osiągniecie pułapu praktycznego 4572 m (15 tys. stóp). Zasięg lotu wynosi 661 km (357 mil morskich). Załoga składa się z dwóch pilotów i trzech pasażerów. Jego awionika pozwala na realizację lotów szkoleniowych w warunkach według wskazań przyrządów (Instrument Flight Rules, IFR).