W środę, 11 grudnia 2024, Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 987 mln USD (4,028 mld zł) ze spółką Leidos w ramach postępowania przetargowego na wsparcie eksploatacji tajwańskiej floty zmodernizowanych samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16V.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Republiki Chińskiej
Ta umowa obejmuje naprawy i zwroty (wsparcie eksploatacji i wymianę kluczowych podzespołów w celu utrzymania samolotu F-16 w stanie operacyjnym), inżynierię i usługi techniczne (wsparcie ekspertów w celu rozwiązania problemów z wydajnością i eksploatacją) oraz rozwiązania w zakresie niedoborów materiałów eksploatacyjnych (analiza i rozwiązywanie problemów związanych z redukującymi się źródłami komponentów i ich dostępnością).
Prace zostaną wykonane w zakładzie spółki Reston w stanie Wirginia i oczekuje się ich zakończenia do 31 maja 2034. Umowa jest finansowana z programu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) Departamentu Obrony USA za pośrednictwem Biura Gospodarczego i Kulturalnego Tajpej w Stanach Zjednoczonych (Taipei Economic and Cultural Representative Office in the United States, TECRO), oficjalnie reprezentującego Republikę Chińską. W ramach postępowania przetargowego w tej sprawie otrzymano dwie oferty. Pierwsze środki w wysokości 1 599 225 USD (6,526 mld zł) zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy.
29 listopada br. Departament Stanu USA zgodził się na pakiet kluczowych części zamiennych i naprawczych do tajwańskich F-16V i ich stacji radiolokacyjnych AESA za maksymalnie 320 mln USD (wówczas 1,306 mld zł), 16 września br. na wsparcie techniczne dla nieujawnionych statków powietrznych o maksymalnej szacowanej wartości 228 mln USD (wówczas 875,5 mln zł), natomiast 5 czerwca br. pakietów części zamiennych (standardowych i niestandardowych) oraz naprawczych do F-16V za łącznie 300 mln USD (1,186 mld zł).
Wcześniej, USA zgodziły się, aby samoloty F-16V doposażono (termolokatory IRST, zasobniki AN/AAQ-33 Sniper ATP i MS-110 MARS) i dozbrojono (pociski AGM-88B HARM, AIM-120C-8 AMRAAM, AGM-84H SLAM-ER i AGM-158 JASSM, AGM-88E AARGM i bomby AGM-154C JSOW).
5 grudnia 2023 wojska lotnicze Republiki Chińskiej (ROCAF) odebrały ostatni, 141. egzemplarz zmodernizowanego F-16V (podniesiony standard z F-16A/B Block 20 MLU ze 143 posiadanych) w ramach programu o kryptonimie Phoenix Rising (aka. Feng Zhan) o wartości 129,6 mld NT/4,1 mld USD. Jeden z nich uległ wypadkowi, dlatego w służbie jest 140 F-16V.
Standard F-16V jest równoważny dla fabrycznie nowych F-16C/D Block 70 i 66 takich samolotów zostało dodatkowo zamówionych z dostawami od ostatniego kwartału br. do 2026 (jeszcze nie rozpoczęły się – przyp. red.). Oznacza to, że w służbie ma być łącznie 206 F-16 w najnowszej konfiguracji.
Dodatkowo, 5 października br. minister obrony Wellington Koo Li-hsiung poinformował podczas debaty w Yuanie Legislacyjnym (parlamencie) o rezygnacji z planów opracowania własnego samolotu wielozadaniowego nowej generacji (który ogłoszono 15 kwietnia 2021) i chęci kontynuacji pozyskiwania sprzętu wojskowego w Stanach Zjednoczonych. Czy będą to kolejne F-16 Block 70? Nie wiadomo jeszcze.