Przejdź do serwisu tematycznego

Królestwo Niderlandów zamówiło czeskie haubice DITA dla Ukrainy

Podczas wizyty Szefa Obrony Królestwa Niderlandów gen. Onno Eichelsheima w zakładach czeskiej spółki Excalibur Army ujawniono po raz pierwszy o produkcji dla walczącej Ukrainy najnowszych 155-mm kołowych haubic DITA.

We wtorek, 27 lutego, Szef Obrony Królestwa Niderlandów gen. Onno Eichelsheim poinformował na swoim oficjalnym profilu na platformie społecznościowej X o wizycie w zakładach czeskiej spółki Excalibur Army, podczas której ujawniono po raz pierwszy o produkcji dla walczącej Ukrainy najnowszych 155-mm kołowych haubic DITA w liczbie 9 egzemplarzy.

Prototyp haubicy DITA prezentowany podczas MSPO 2021 w Kielcach / Zdjęcie: Archiwum MILMAG

Razem z (szefem?) Dowództwa Materiałowego i IT (COMMIT, Commando Materieel en IT; czyli dawnej agencji zamówień wojskowych DMO; Defensie Materieel Organisatie – przyp. red.) odwiedziłem dzisiaj (zakłady) Excalibur Army i ERA w Czechach. Tutaj widzieliśmy, jak produkowany i remontowany jest ważny dla Ukrainy sprzęt. Task Force Ukraine odgrywa kluczową rolę w tym procesie i koordynacji niderlandzkiego wsparcia (…) Mogliśmy przyjrzeć się produkcji haubic 155 mm DITA dostarczanych na Ukrainę za pośrednictwem Task Force Ukraine. Zapoznaliśmy się także z systemami radarowymi VERA-NG, ważną technologią chroniącą przed atakami powietrznymi (…) Jest jasne: wsparcie Królestwa Niderlandów dla Ukrainy ma i będzie mieć ogromne znaczenie w jej walce o wolność i naszą wspólną europejską przyszłość – napisał na swoim profilu generał Eichelsheim.

Tym samym niderlandzki generał potwierdził jako pierwszy fakt sfinansowania przez Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów jednych z najnowszych czeskich haubic kołowych, oferowanych przez przemysł (obok nieco nowszej Morana). I co ciekawe, informacji o tym fakcie zabrakło w infografice dotyczącej dotychczasowej pomocy wojskowej, opublikowanej w piątek, 23 lutego, przez minister obrony Kajsę Ollongren.

Warto dodać, że podczas wizyty zaprezentowano 14,5-mm karabiny przeciwlotnicze MR-2 Viktor na podwoziu samochodowym, zamówione dla Ukrainy w liczbie 100 przez Hagę, a także modernizowane czołgi T-72EA (ulepszone T-72B), których 90 egzemplarzy zamówiły 4 listopada 2022 dla Kijowa wspólnie USA, Królestwo Niderlandów i Czechy.

DITA

DITA została opracowana wspólnie przez Excalibur Army (wchodzącą w składu Czechoslovak Group) i Tatra Trucks. Prace nad nową ahs rozpoczęto w 2019 i jest ona naturalnym następcą haubicy wz. 77 DANA, jak i jej zmodernizowanych wariantów M1 i M2. Pierwsze wizualizacje zaprezentowano w styczniu 2021, a oficjalna premiera prototypu miała miejsce na XXIX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach.

DITA wykorzystuje podwozie Tatra 815 VP31M w układzie napędowym 8×8 z kabiną wykorzystaną już wcześniej w zmodernizowanych ahs DANA M1 i M2. Nowa ahs została wyposażona w nową, bezzałogową wieżę, a załogę pojazdu stanowi dwóch żołnierzy (stanowisko w lewej stronie wieży jest używane jedynie w sytuacji awaryjnej).

Kabina załogi charakteryzuje się poziomem ochrony balistycznej 1 według STANAG 4569A. Pojazdy wyposażono w cyfrowy system kierowania ogniem ze zautomatyzowanym systemem celowania ASAP (Automatic Setting of Action Position) i system wyboru amunicji oraz kontroli jej załadowania. Wyposażenie dodatkowe to system dowodzenia pola walki klasy BMS (Battle Management System), system autodiagnostyczny, system nawigacji, system regulacji ciśnienia w oponach i układ klimatyzacji z wbudowanym systemem ochrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia NBC czy pomocniczy agregat prądotwórczy. Dzięki temu ostatniemu, możliwe jest prowadzenie ognia z wyłączonym silnikiem.

Długość całkowita pojazdu wynosi 13,02 m (z lufą skierowaną do przodu), szerokość 3,085 m, wysokość 3,122 m, a masa bojowa to 29 t. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Tatra T3-928-90 V8 o mocy 408 KM (300 kW), który zapewnia prędkość do 90 km/h na drodze utwardzonej i 25 km/h w terenie oraz zasięg od 300 do 600 km (w terenie lub na drodze). Pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 1,2 m, wzniesienia o nachyleniu do 30 stopni i zbocza do 15 stopni, przeszkody terenowe o wysokości 0,47 m i rowy o szerokości do 2 m.

Uzbrojenie główne to 155-mm haubica o długości 47 kalibrów, a drugorzędne 12,7-mm karabin maszynowy NSWT. W przypadku użycia amunicji DN1CZ z gazogeneratorem, skuteczny zasięg ostrzału wynosi 39 km, szybkostrzelność to 5-6 strz./min. Kąt podniesienia lufy wynosi od -3 do +70 stopni. Zapas amunicji wynosi 40 sztuk.

W Siłach Zbrojnych Ukrainy, haubice DITA (w nieznanej liczbie) uzupełnią 26 haubic DANA M2, które Kijów zakupił jeszcze w 2022, a także sfinansowane przez czeski rząd, z dostawami od stycznia 2023, haubice wz. 77 DANA, w liczbie 13 egzemplarzy.

VEGA-NG

Zestaw VERA-NG / Zdjęcie: ERA Systems

Delegacja niderlandzka odwiedziła także zakłady czeskiej spółki ERA Systems w Pardubicach (wchodzącej w skład grupy Omnipol), która w kooperacji z niemieckim holdingiem SMAG (Salzgitter Maschinenbau Group) z Salzgitter w Dolnej Saksonii opracowała pasywne stacje radiolokacyjne VERA-NG o zasięgu do 400 km. Cztery takie zestawy zostały zamówione przez Królestwo Niderlandów dla Ukrainy, 14 czerwca 2023.

Radar pasywnej lokacji (Passive Surveillance ESM Tracker, PET) typu VERA-NG nie emituje żadnego promieniowania elektromagnetycznego, dzięki czemu pozostaje zupełnie niewidoczny dla systemów walki radioelektronicznej (WRE) przeciwnika.

Zestaw składa się z trzech odbiorników sygnałów radiowych o azymucie wynoszącym 360 stopni i zasięgu instrumentalnym do 400 km (z dokładnością do 20 m). Zakres częstotliwości roboczych wynosi od 88 MHz do 18 GHz, liczba jednoczesnych celów śledzenia to maksymalnie 200, a czas aktualizacji informacji o celach wynosi od 1 do 5 sekund. Radar może działać w każdych warunkach pogodowych. Pozwala na wykrywanie wykrywanie, lokalizowanie, identyfikację i śledzenie celów powietrznych, lądowych i morskich. W skład każdego zestawu wchodzi stanowisko dowodzenia i kontroli, które zbiera i przetwarza wszystkie informacje uzyskiwane z radaru.

System wykorzystuje multilaterację różnicy czasowej nadejścia sygnału (Time Difference of Arrival, TDoA) z nadajnika (np. samolotu przeciwnika) do jego odbiorników, co pozwala na obliczenie współrzędnych (odległości), azymutu (kierunku ruchu) i wysokości celu dla sojuszniczych systemów obrony powietrznej. Pozwala na zbieranie danych ELINT (Electronic Intelligence), czyli dla systemów wykrywania i rozpoznawania sygnałów emitowanych przez elektroniczne urządzenia wojskowe, stacje radiolokacyjne i transpondery na poziomie strategicznym.

VERA-NG jest rozwinięciem czeskiego radaru pasywnego Věra, który otrzymał nowy niemiecki mobilny maszt antenowy, gdyż wcześniej był to system stacjonarny. Prototyp ukończono w pierwszym kwartale 2017.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X