We wtorek, 27 lutego, Szef Obrony Królestwa Niderlandów gen. Onno Eichelsheim poinformował na swoim oficjalnym profilu na platformie społecznościowej X o wizycie w zakładach czeskiej spółki Excalibur Army, podczas której ujawniono po raz pierwszy o produkcji dla walczącej Ukrainy najnowszych 155-mm kołowych haubic DITA w liczbie 9 egzemplarzy.
Prototyp haubicy DITA prezentowany podczas MSPO 2021 w Kielcach / Zdjęcie: Archiwum MILMAG
Razem z (szefem?) Dowództwa Materiałowego i IT (COMMIT, Commando Materieel en IT; czyli dawnej agencji zamówień wojskowych DMO; Defensie Materieel Organisatie – przyp. red.) odwiedziłem dzisiaj (zakłady) Excalibur Army i ERA w Czechach. Tutaj widzieliśmy, jak produkowany i remontowany jest ważny dla Ukrainy sprzęt. Task Force Ukraine odgrywa kluczową rolę w tym procesie i koordynacji niderlandzkiego wsparcia (…) Mogliśmy przyjrzeć się produkcji haubic 155 mm DITA dostarczanych na Ukrainę za pośrednictwem Task Force Ukraine. Zapoznaliśmy się także z systemami radarowymi VERA-NG, ważną technologią chroniącą przed atakami powietrznymi (…) Jest jasne: wsparcie Królestwa Niderlandów dla Ukrainy ma i będzie mieć ogromne znaczenie w jej walce o wolność i naszą wspólną europejską przyszłość – napisał na swoim profilu generał Eichelsheim.
Samen met @ComMatEnIT bezocht ik vandaag Excalibur Army en ERA in Tsjechië. Hier hebben we gezien hoe belangrijk materieel voor Oekraïne wordt geproduceerd en gereviseerd. Task Force Ukraine speelt een sleutelrol in dit proces en de coördinatie van de Nederlandse steun. pic.twitter.com/mOdL5yy1BS
— Generaal Onno Eichelsheim (@CDS_Defensie) February 27, 2024
Het is duidelijk: de steun van Nederland aan Oekraïne is en blijft van enorm belang in hun strijd voor vrijheid en onze gezamenlijke Europese toekomst. #StandWithUkraine 🇺🇦
— Generaal Onno Eichelsheim (@CDS_Defensie) February 27, 2024
Tym samym niderlandzki generał potwierdził jako pierwszy fakt sfinansowania przez Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów jednych z najnowszych czeskich haubic kołowych, oferowanych przez przemysł (obok nieco nowszej Morana). I co ciekawe, informacji o tym fakcie zabrakło w infografice dotyczącej dotychczasowej pomocy wojskowej, opublikowanej w piątek, 23 lutego, przez minister obrony Kajsę Ollongren.
Nederland zal een langjarige veiligheidsovereenkomst met Oekraïne sluiten. We blijven de Oekraïners steunen in hun strijd tegen de Russische agressie. Nu en in de toekomst. Het gaat ook over het veilig houden van Europa. https://t.co/QSZO8CRPU6#StandWithUkraine pic.twitter.com/afAz3F9iY0
— Kajsa Ollongren (@DefensieMin) February 23, 2024
Warto dodać, że podczas wizyty zaprezentowano 14,5-mm karabiny przeciwlotnicze MR-2 Viktor na podwoziu samochodowym, zamówione dla Ukrainy w liczbie 100 przez Hagę, a także modernizowane czołgi T-72EA (ulepszone T-72B), których 90 egzemplarzy zamówiły 4 listopada 2022 dla Kijowa wspólnie USA, Królestwo Niderlandów i Czechy.
DITA
DITA została opracowana wspólnie przez Excalibur Army (wchodzącą w składu Czechoslovak Group) i Tatra Trucks. Prace nad nową ahs rozpoczęto w 2019 i jest ona naturalnym następcą haubicy wz. 77 DANA, jak i jej zmodernizowanych wariantów M1 i M2. Pierwsze wizualizacje zaprezentowano w styczniu 2021, a oficjalna premiera prototypu miała miejsce na XXIX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach.
DITA wykorzystuje podwozie Tatra 815 VP31M w układzie napędowym 8×8 z kabiną wykorzystaną już wcześniej w zmodernizowanych ahs DANA M1 i M2. Nowa ahs została wyposażona w nową, bezzałogową wieżę, a załogę pojazdu stanowi dwóch żołnierzy (stanowisko w lewej stronie wieży jest używane jedynie w sytuacji awaryjnej).
Kabina załogi charakteryzuje się poziomem ochrony balistycznej 1 według STANAG 4569A. Pojazdy wyposażono w cyfrowy system kierowania ogniem ze zautomatyzowanym systemem celowania ASAP (Automatic Setting of Action Position) i system wyboru amunicji oraz kontroli jej załadowania. Wyposażenie dodatkowe to system dowodzenia pola walki klasy BMS (Battle Management System), system autodiagnostyczny, system nawigacji, system regulacji ciśnienia w oponach i układ klimatyzacji z wbudowanym systemem ochrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia NBC czy pomocniczy agregat prądotwórczy. Dzięki temu ostatniemu, możliwe jest prowadzenie ognia z wyłączonym silnikiem.
Długość całkowita pojazdu wynosi 13,02 m (z lufą skierowaną do przodu), szerokość 3,085 m, wysokość 3,122 m, a masa bojowa to 29 t. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Tatra T3-928-90 V8 o mocy 408 KM (300 kW), który zapewnia prędkość do 90 km/h na drodze utwardzonej i 25 km/h w terenie oraz zasięg od 300 do 600 km (w terenie lub na drodze). Pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 1,2 m, wzniesienia o nachyleniu do 30 stopni i zbocza do 15 stopni, przeszkody terenowe o wysokości 0,47 m i rowy o szerokości do 2 m.
Uzbrojenie główne to 155-mm haubica o długości 47 kalibrów, a drugorzędne 12,7-mm karabin maszynowy NSWT. W przypadku użycia amunicji DN1CZ z gazogeneratorem, skuteczny zasięg ostrzału wynosi 39 km, szybkostrzelność to 5-6 strz./min. Kąt podniesienia lufy wynosi od -3 do +70 stopni. Zapas amunicji wynosi 40 sztuk.
W Siłach Zbrojnych Ukrainy, haubice DITA (w nieznanej liczbie) uzupełnią 26 haubic DANA M2, które Kijów zakupił jeszcze w 2022, a także sfinansowane przez czeski rząd, z dostawami od stycznia 2023, haubice wz. 77 DANA, w liczbie 13 egzemplarzy.
VEGA-NG
Zestaw VERA-NG / Zdjęcie: ERA Systems
Delegacja niderlandzka odwiedziła także zakłady czeskiej spółki ERA Systems w Pardubicach (wchodzącej w skład grupy Omnipol), która w kooperacji z niemieckim holdingiem SMAG (Salzgitter Maschinenbau Group) z Salzgitter w Dolnej Saksonii opracowała pasywne stacje radiolokacyjne VERA-NG o zasięgu do 400 km. Cztery takie zestawy zostały zamówione przez Królestwo Niderlandów dla Ukrainy, 14 czerwca 2023.
Radar pasywnej lokacji (Passive Surveillance ESM Tracker, PET) typu VERA-NG nie emituje żadnego promieniowania elektromagnetycznego, dzięki czemu pozostaje zupełnie niewidoczny dla systemów walki radioelektronicznej (WRE) przeciwnika.
Zestaw składa się z trzech odbiorników sygnałów radiowych o azymucie wynoszącym 360 stopni i zasięgu instrumentalnym do 400 km (z dokładnością do 20 m). Zakres częstotliwości roboczych wynosi od 88 MHz do 18 GHz, liczba jednoczesnych celów śledzenia to maksymalnie 200, a czas aktualizacji informacji o celach wynosi od 1 do 5 sekund. Radar może działać w każdych warunkach pogodowych. Pozwala na wykrywanie wykrywanie, lokalizowanie, identyfikację i śledzenie celów powietrznych, lądowych i morskich. W skład każdego zestawu wchodzi stanowisko dowodzenia i kontroli, które zbiera i przetwarza wszystkie informacje uzyskiwane z radaru.
System wykorzystuje multilaterację różnicy czasowej nadejścia sygnału (Time Difference of Arrival, TDoA) z nadajnika (np. samolotu przeciwnika) do jego odbiorników, co pozwala na obliczenie współrzędnych (odległości), azymutu (kierunku ruchu) i wysokości celu dla sojuszniczych systemów obrony powietrznej. Pozwala na zbieranie danych ELINT (Electronic Intelligence), czyli dla systemów wykrywania i rozpoznawania sygnałów emitowanych przez elektroniczne urządzenia wojskowe, stacje radiolokacyjne i transpondery na poziomie strategicznym.
VERA-NG jest rozwinięciem czeskiego radaru pasywnego Věra, który otrzymał nowy niemiecki mobilny maszt antenowy, gdyż wcześniej był to system stacjonarny. Prototyp ukończono w pierwszym kwartale 2017.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.