W czwartek, 27 marca 2025, północnokoreańska agencja prasowa KCNA opublikowała relację z wizyty dyktatora Kim Dzong Una w ośrodku Stowarzyszenia Technologii Bezzałogowych Statków Powietrznych (25-26 marca), gdzie zaprezentowano mu krajowe osiągnięcia techniczne w dziedzinie bezpilotowców. Wśród nowości są pierwsze fotografie z oblotu samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control) o nieujawnionym oznaczeniu (Północnokoreański klon Global Hawka oblatany).
Samolot bazuje na zmodyfikowanym ciężkim samolocie transportowym Ił-76MD (w kodzie NATO: Candid), którego przebudowa do nowej roli trwała 1,5 roku.
30 listopada 2023 r. po raz pierwszy potwierdzono za pomocą prywatnego satelity, że Korea Północna przebudowuje Ił-76MD w samolot klasy AEW&C.
Było to w tym czasie przed otrzymaniem pełnoprawnego rosyjskiego wsparcia technicznego, więc jest wysoce prawdopodobne, że prace rozpoczęto własnymi siłami z podstawowym wsparciem technicznym ze strony Chin i Rosji (Korea Płn. wyśle do Rosji kolejne systemy rakietowe do walki z Ukrainą, Wojna Putina a stosunki między zwaśnionymi Koreami).
Następnie, w marcu br. pojawiły się zdjęcia satelitarne ukazujące ukończoną charakterystyczną osłoną systemu radiolokacyjnego, udowadniając, że przebudowa została zakończona stosunkowo szybko. Z kolei 27 marca KCNA opublikowała fotografie z wizyty Kim Dzong Una, włącznie z kabiną samolotu, gdzie można zauważyć siedem stanowisk roboczych i podczas lotu testowego.
W takim razie, północnokoreański samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia powstał dzięki krajowej myśli technicznej czy dzięki wsparciu z Rosji?
Jeśli wziąć pod uwagę początkowy etap przebudowy w 2023 i projekt wnętrza kabiny, oczywiste wydaje się, że opracowany został dzięki pomocy Chińskiej Republiki Ludowej. Szybki rozwój technologii wojskowych Korei Północnej nastąpił dzięki kontaktom z Chinami i Iranem, a nawet porównując projekt wnętrza, jest on zbliżony raczej do chińskiego Shaanxi KJ-2000, niż rosyjskiego Berijew A-50 (w kodzie NATO: Mainstay). Wydaje się jednak, że przebudowa został szybko zakończona, dzięki wsparciu technicznemu i współpracy wojskowej z Rosją.
Stanowiska operatorskie w chińskim Shaanxi KJ-2000 / Zdjęcie: chiński Internet